اسم الکتاب : اوضاع سياسى اجتماعى و فرهنگى شيعه در غيبت صغرى المؤلف : حسين زاده شانه چى، حسن الجزء : 1 صفحة : 166
ايالت خراسان
خراسان ناحيهاى بود كه جمعيت زيادى از شيعيان را در خود جاى داده
بود و گرايشهاى شيعى از قديم در نواحى خراسان وجود داشت. حضور چشمگير خراسانيان
در نهضت عباسيان و قيام ابو مسلم خراسانى، كارگزار عباسيان در خراسان كه به نام آل
محمد برپا شده بود، حاكى از وجود اين گرايشها در منطقه است.[1]
همچنين در ميان اصحاب ائمه عليهم السّلام و راويان احاديث ايشان، به نام بسيارى
از مردم خراسان برمىخوريم كه در كتابهاى رجال، در شرححال راويان حديث به نامشان
اشاره شده است.[2]
از ميان شهرهاى خراسان، نيشابور به داشتن جمعيت شيعى بيشتر ممتاز
بود.
چند تن از اصحاب بزرگ امامان عليهم السّلام و مؤلفان برجسته شيعه در
نيمه اول قرن سوم، و آستانه غيبت صغرى از اين شهر برخاستند. خاندان فضل بن شاذان
از معاريف شيعيان شهر بودند. فضل، خود از چهرههاى ممتاز شيعيان و از اصحاب امام
هادى عليه السّلام بود كه كتابهاى ارزشمندى نوشت.[3]
وجود وكيلان امام دوازدهم (عج) در اين شهر حاكى از جمعيت چشمگير شيعيان و اهميت
آنان در نيشابور است. از جمله وكيلانى كه نامشان ذكر شده، محمد بن شاذان نيشابورى
مىباشد.[4]
[1] - ايرانيان به سبب اينكه از تبعيضات نژادى و
طبقاتى امويان- كه عربها را بر ديگران برترى مىدادند- در رنج بودند از حركتهاى
عدالتخواهانه حمايت مىكردند و از آن جايى كه اهل بيت عليهم السّلام و شيعيان به
عدالتخواهى مشهور بودند- بهويژه اينكه ايرانيان سيره امام على عليه السّلام و
حكومت مبتنى بر عدالت وى را از نزديك ديده بودند- گرايش به تشيع در بين ايرانيان
قوى بود؛ بهطورى كه مشاهده مىكنيم در قيام شيعى مختار ثقفى كه پس از واقعه
عاشورا برپا شد بخش عمده ياران و سپاهيان مختار را ايرانيان تشكيل مىدادند.
[2] - ر. ك: طوسى، رجال، صص 200 و 216 و 218 و 342 و
376 و 386 و ....