responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام المؤلف : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    الجزء : 1  صفحة : 267

جانبردى جنگيده او را پريشان ساخت و على شهسوار را كه شاه مشار اليه به طرف خود جلب نموده بود، پاشاى مشار اليه كه او را به تمهيد كشت، شاه اسماعيل مأيوس از اخذ انتقام گشته، عجالة انصراف از آن خيال نمود.

وقايع سال نهصد و بيست و هفت هجرى [927/ 1520 م‌]

در اين سال شاه اسماعيل در تبريز قشلاق نمود و شاه طهماسب كه وليعهدش بود، به همراهى امير خان، به عزم پابوسى پدر از خراسان به دربار شاه اسماعيل آمد. لشكر شاه اسماعيل در حدود موصل با محمد بيگ ولد يحيى پاشا حاكم موصل جنگيده، شكست يافتند و يكى از امراى قزلباش را اسير كرده، به دربار سلطان سليمان فرستادند. دهات واقعه در حدود و نزديكى سرحدات و سر معابر و شاه راه‌ها كه از زمان هجوم عثمانيان خراب گرديده تا به اين زمان از عدم اطمينان به همان خرابى مانده بود، بنا به فوت سلطان سليم و رسيدن خبر مشغول به تدارك لوازم جنگ مجارستان بودن عثمانيان، اطمينانى از عدم قصد عثمانيان در دل امناى دربار شاه اسماعيل حاصل شده، نواحى و قراى مخروبه مذكوره را اهالى پريشان گرديده آنها به زور دورمش خان شاملو و زر حكومت آباد كردند. هم در اين سال، سلطان سليمان قانونى بن سلطان سليم خان ياوز، لشكر به صربستان كه در اين اوقات داخل در حمايت مجارستان بود، كشيده، بعد از جنگ‌هاى سخت، در بيست و ششم رمضان قلعه بلگراد كه امروز هم يكى از قلاع متين و استوار دنيا محسوب مى‌شود، فتح كرد و در اين سفر ترقاص و ديمتروفجه و توپانيك و پاريچ و قالوچه و قمانچه و دزنيك به دست عثمانيان افتاد.

وقايع سال نهصد و بيست و هشت هجرى [928/ 1521 م‌]

در اين سال، ميرزا شاه حسين كه در دولت شاه اسماعيل منصب وكالت و وزارت ديوان داشت و از اعاظم وزراى عالى‌همّت و صاحب كبر و نخوت بود، در شب چهارشنبه بيست و هشتم جمادى الاولى به دست مهتر شاه قلى كشته شد و مهتر شاه قلى به شيروان گريخت.

شيخ شاه پادشاه شيروان او را بگرفت و به خدمت شاه اسماعيل فرستاد. شاه اسماعيل او را به غلامان ميرزا شاه حسين داد تا او را به قتل آوردند. هم در اين سال، سلطان سليمان قانونى، به عزم فتح جزيره ردوس، سيصد فروند كشتى و صد و ده هزار لشكر برداشته، به سمت جزيره مذكوره بادبان گشا شد.

وقايع سال نهصد و بيست و نه هجرى [929/ 1522 م‌]

در روز پنجم ماه صفر اين سال، سلطان سليمان بعد از پنج ماه محاصره قلعه جزيره ردوس را استيمانا فتح كرد و اين خبر به شاه اسماعيل رسيد. از براى اجراى رسم تبريك و تهنيت اين‌

اسم الکتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام المؤلف : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    الجزء : 1  صفحة : 267
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست