responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام المؤلف : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    الجزء : 1  صفحة : 170

غازى مشاراليه از حضرت خداوندگار عفو تقصير پاشايان را استدعا كرد. بنا به استدعاى مشار اليه، هر دو مظهر عفو و عاطفت شدند و حكم خداوندگار شرف صدور يافت كه دزدار آقا پاشايان را از محبوسى معاف بدارد و همچنين عفو و اغماض گناه‌هاى شادى پاشاى بيگلربيگى سابق و فائق بيگ حاكم سيواس و سليمان بيك حاكم قيصريه و قرجه پاشا و احمد چلبى را كه بنا به تقصير بى‌اجازت از دياربكر آمدن آنها، در ادرنه حبس گرديده بودند، استدعا نمود و حضرت خداوندگار نيز آنها را عفو فرمود.

حكم همايون به قاضى و به داروغه ادرنه، در باب تخليه سبيل مشار اليهم ترقيم و به توسط بوزدغان چاوش اسبال گرديد كه از حبس آزاد شوند و از جانب حكام مستقل خلاف الملة اخلاق و الاخيا و بغدان- مولدوانيا- و جزيره ساقز- شيو- ايلچى‌ها آمده، مرسوم معمول و معلومى خودشان را به خزانه عامره ايصال داشتند.

روز بيست و چهارم ديوان شد. حكم همايون صادر گشت كه حضرت شاهزاده به ازدر صاروخان كه محل حكومتشان بود، اقامت گزينند و قاسم بيگ عجمى نيز به ازدر در كمر مشغول به كشتى‌سازى شود و جعفر آقا نيز شروع به امور دريابيگى خود نموده، كشتى به اطراف لنگرگاه‌ها ارسال بدارد.

روز بيست و پنجم با هزار اعزاز و اكرام و اجلال و افخام، حامل رايت فتح آيت پادشاهى، با نقاره‌خانه مخصوص سفرى شاهنشاهى به عزم سفر مشرق به بلده اسكدار عبور و كوچ كردند. اركان دولت كه وزير دلير مشار اليه را تشييع كرده بودند، مراجعت نموده، باز به ديوان آمدند. حضرت خداوندگار به عزم تفرّج سوار شدند و حسين پاشا را خواسته، از او بعض احوال پرسيدند. در سلخ ماه مذكور، حضرت خداوندگار در قايق نشسته، بالشوكة و الاجلال از دريا عبور كرده، عمارت سلطنتى را به مقدم همايونشان مشرّف و مزيّن فرمودند. اعيان و اركان ديوان و عمله خلوت و ساير مردم نيز از عقب همايون عبور به اسلامبول نمودند.

وقايع شهر ربيع الآخر سنه 922

روز غرّه اين ماه ديوان شد. قاضى عسكرها را حضور نخواستند. حسين پاشا را دعوت به حضور نمودند. شرف خان بيگ امير تبليس و خليل بيگ ايوبى امير حصن كيف و مولانا ادريس بدليسى و گماشتگان اتاق‌بيگ از امراى نامدار اكراد، دست بوسيده پيشكش‌هاى خودشان را تقديم نمودند.

روز بيستم اين ماه، نگارنده اين يادداشت كه بنده درگاه ديدار حيدر چلبى هستم، در معيت سنان پاشاى سردار و صدر اعظم داخل آق‌شهر شدم. از قره حميد چاپارها آمده، خبر آوردند كه محمد پاشاى بيقلى با قره‌خان جنگيده او را كشته، و شكست به اردوى او داده، از مآل عريضه امير الامرا معلوم شد كه در اين جنگ، از امراى شاه اسماعيل هجده نفر و از افراد

اسم الکتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام المؤلف : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    الجزء : 1  صفحة : 170
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست