اسم الکتاب : انديشه سياسى امام خمينى( ره) المؤلف : فوزى، يحيى الجزء : 1 صفحة : 115
اقتصادى و فرهنگى جامعه تشريع گشته است.
به گفته امامخمينى:
احكام شرع حاوى قوانين و مقررات متنوع مربوط به يك نظام كلى اجتماعى
است [كه در] مورد كليه نيازهاى بشر از قبل از تولد تا بعد از مرگ برنامه دارد كه
براى اجراى آنها نيازمند تشكيل حكومت مىباشيم و بدون تأسيس يك دستگاه عظيم و
پهناورِ اجرا و اداره نمىتوان به وظيفه اجراى احكام الهى عمل كرد.[1]
وى در اين خصوص به احكام مالى مانند خمس و زكات و خراج و همچنين
احكام دفاعى اسلامى (مانند ضرورت دفاع از تماميت ارضى و استقلال امت اسلامى و حفظ
امنيت امت اسلام) و يا احكام قضايى اسلام (مانند قصاص، ديات و حدود) اشاره مىكند
و معتقد است اجراى اين احكام جز از طريق استقرار حكومت اسلامى ميسر نيست.
پنج. ضرورت استمرار اجراى احكام اسلام
ضرورت اجراى احكام- كه تشكيل حكومت رسولاكرم (ص) را لازم آورده-
منحصر و محدود به زمان آن حضرت نيست و پس از رحلت رسولاكرم (ص) نيز ادامه دارد.
طبق آيه شريفه، احكام اسلام محدود به زمانى و مكانى خاص نيست و تا ابد باقى و
لازمالاجراست. تنها براى زمان رسولاكرم (ص) نيامده تا پس از آن متروك شود و [يا]
احكام شرعى حدود و قصاص- يعنى قانون جزاى اسلام- اجرا نشود، يا انواع ماليتهاى
مقرر گرفته نشود، يا دفاع از سرزمين و امت اسلام تعطيل گردد. اين حرف كه قوانين
اسلام تعطيلپذير يا منحصر و محدود به زمان و يا مكانى است، برخلاف ضروريات
اعتقادى اسلام است. بنابراين چون اجراى احكام پس از رسولاكرم (ص) و تا ابد ضرورت
دارد، تشكيل حكومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره ضرورت مىيابد.[2]
امامخمينى ضمن بيان استدلال فوق، به كسانى كه تعيين شخص خاصى از سوى
خداوند (براى حكومت دوران غيبت) را نفى مىكردند- و آن را با تأسيس حكومت اسلامى
در تنافى مىدانستند- چنين پاسخ داد:
اكنون كه شخص معينى از طرف خداى تبارك و تعالى براى احراز امر حكومت
در دوره غيبت تعيين نشده است، تكليف چيست؟ آيا بايد اسلام را رها كنيد؟ ديگر
اسلام