اسم الکتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى المؤلف : حسينى فر، رضا الجزء : 1 صفحة : 262
مسلمانان را عضوى از «امت واحده» دانست[1]
و پيامبر (ص) نيز ميان افراد قبايل مختلف صيغه برادرى خواند و قومگرايى و
قبيلهگرى را تعصبى جاهلانه خواند.[2] پيامبر اكرم (ص) در آخرين
مراسم حج، فرمود:
اى مردم! خداى شما يكى است و پدرتان يكى. نه عرب بر عجم برترى دارد،
نه عجم بر عرب؛ نه سياهپوست بر گندمگون برترى دارد، نه گندمگون بر سياهپوست؛ مگر
به پارسايى و تقوا.[3]
اما پس از رحلت پيامبر (ص)، بهويژه از اواسط دوره خلافت عثمان،
ارزشهاى دوران جاهليت و تعصبات قومى و قبيلهاى دوباره رخ نمود. نقطه اوج اين
بازگشت، در دوره امويان بود كه اعرابِ مسلمان بر ساير مسلمانان برترى داده شدند و
از مزاياى بيشترى برخوردار گرديدند. «امويان براى تحكيم فرمانروايى خود، مدعى
برترى عرب بر مسلمانان ديگر شدند. به همين سبب مسلمانان غيرعرب را در معرض انواع
تبعيضها قرار دادند.»[4]
استاد شهيد مطهرى در اينباره مىگويد:
بعد از وفات پيامبر (ص) مسير اين انقلاب و شكل و محتواى آن تا حدود
زيادى عوض گرديد. بدين ترتيب كه از اواخر قرن اول هجرى تلاشهايى آغاز شد تا اين
انقلابِ ماهيتاً اسلامى، يك انقلابِ ماهيتاً قومى و عربى تعبير شود.[5][6]