اسم الکتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى المؤلف : حسينى فر، رضا الجزء : 1 صفحة : 106
جوامع انسانى» مىشمارد؛ ماكس وبر در اينباره مىگويد: «سياست
كوشش براى شركت در قدرت و يا كوشش براى نفوذ در تخصيص قدرت است.»[1]
به عقيده مكآيور، بيشتر مردم آمريكا معتقدند «سياست، علمى است كه به ما مىآموزد
چه كسى مىبرد؛ چه مىبرد؛ كجا مىبرد؛ چگونه مىبرد و چرا مىبرد؟»[2]
بنابراين در تعاريفى كه بيشتر انديشمندان غربى ارائه مىدهند،[3] سياست كاملًا درهمتنيده با قدرت
يا دقيقاً برابر با آن است و قدرت، بيش از آنكه «وسيله» تلقى شود، يك «هدف»
ارزشمند و جذاب شمرده مىشود.
حال ببينيم «سياست» در نظر انديشمندان مسلمان چگونه تعريف مىشود:
ويژگى مشترك تعاريف انديشمندان مسلمان «وسيله» شمردن سياست است، نه «هدف» دانستن
آن؛ به ديگر عبارت، سياست در نگاه انديشمندان مسلمان «وسيلهاى» براى رسيدن به
اهداف متعالى و ارزشهاى انسانى- اسلامى است.
در اقرب الموارد آمده است: «سياستِ كشوردارى عبارت است از تدبير و
تنظيم برنامه زندگى و اقتصاد مردم، بر اساس قسط و عدل.»[4]
همچنين در اين كتاب، معناى فراگيرتر سياست چنين عنوان شده است: «سياست عبارت است
از همت گماشتن به اصلاح مردم، از طريق ارشاد و هدايت آنان، به راهى كه نجات دنيا و
آخرتشان را در پى داشته باشد.»[5]