شرح: غنا يكى
از كارهايى است كه با وجود ماليت داشتن و قابل معاوضه و تجارت بودن، حرمت ذاتى
دارد. «غِنا» به كسر غين و الف ممدوده بر وزن «كِسا» به معناى خوانندگى و آواز
خواندن است خواه همراه با نوازندگى به وسيله يكى از آلات لهو و لعب باشد، خواه
بدون آن. البته آوازى مورد بحث ماست كه متناسب با مجالس عيش و نوش و خوشگذرانى و
جشن و پايكوبى باشد، وگرنه مداح و قارى و ذاكر و مرثيهسرا نيز خواننده هستند.
درباره غنا سه بحث مطرح است:
بحث
حكمي: بيان حكم فقهى غنا (حرمت و كراهت و اباحه).
بحث
موضوعي: تعريف غنا (بيان حقيقت آنكه از چه مقولهاى است).
مستثنيات
باب غنا: مواردى كه غنا هست ولى بنابر بعضى از اقوال يا بنابر مشهور، حرام
نيست.
بحث حكمى
غنا
در اين
باره چند مطلب مورد بررسى قرار خواهد گرفت: 1. حكم خود فعل غنا؛ 2. حكم سماع و
شنيدن غنا؛ 3. حكم تعليم و تعلّم غنا؛ 4. حكم اكتساب و كسب مال و امرار معاش از
راه غنا (بررسى حكم وضعى و حكم تكليفى).
در فقه
اماميه غنا حرمت ذاتى دارد و قطع نظر از عوارض ديگر، حرام است، ولى در فقه اهل
سنّت حرمت ذاتى ندارد بلكه ذاتاً مباح است و گاهى بالعرض و به خاطر برخى جهات خارج
از ذات، حرمت پيدا مىكند. مثلًا اگر به سبب غنا زن معينى را توصيف كند يا پسر
نوجوان زيبايى را توصيف كند و موجب تهييج شهوت نامردان و نامحرمان شود، به اين
اعتبار حرام است، و بدون يكى از اين جهات و عوارض، كار مباح و جايزى است.
ادلّه
تحريم غنا
از ادلّه
اربعه به سه دليل اجماع و كتاب و سنّت استناد شده است. دليل عقلى مورد استناد قرار
نگرفته است شايد به اين جهت كه عقل به تنهايى قبح غنا را درك نمىكند،