اين
موضعگيرى «شورا» ظهور نشانههاى دو نگرش را- آشكارا- مىنماياند؛ آنان على (يا
خليفه جديد) را به التزام و تمسُّك به مكتب اجتهاد و رأى فرا مىخواندند، و حضرت
على عليه السلام و كسانى كه بر سيره آن حضرت بودند، مردم را سوى [مكتب] تعبّد محض
(تمسّك به كتاب و سنّت) دعوت مىكرد، هرچند اين موضعگيرىاش به از دست دادنِ
خلافتِ فعلى بر مسلمانان بينجامد.
آرا
و تأويلات
ابوبكر
تصريح كرد كه در تفسير معناى «كلاله» بر رأى و تأويل اعتماد مىكند (با اينكه قرآن
حكم را در كلاله روشن مىسازد) وى آن گاه كه از «كلاله» پرسيده شد، گفت:
رأى
و نظر خودم را مىگويم؛ اگر صواب بود از خداى يگانه و بىهمتاست، و اگر خطا بود از
من و از شيطان است و خدا از آن بَرى مىباشد.
درباره
ارث خواهر و برادر از تو مىپرسند، بگو: خدا حكم كلاله (خواهر و برادر) را برايتان
بيان مىكند. اگر مردى بميرد و فرزندى نداشته باشد و داراى يك خواهر باشد، نصف
ميراث از آنِ اوست (و اگر خواهر بميرد وارث او تنها يك برادر
[1] . مصَنَّف عبدالرزّاق 10: 304؛ تفسير طبرى 6: 43؛
سنن بيهقى 6: 223، حديث 2043؛ التمهيد( ابن عبدالبر) 5: 196؛ تفسير بغوى 1: 403؛
تحفة المحتاج 2: 323، حديث 1350؛ تلخيص الحبير 3: 89؛ الدرّ المنثور 2: 756( متن
از اين مأخذ است).