خديجه،
مهريه را در اموال خود برعهده گرفت ... برخى با تعجب گفتند:
شگفتا!
زنان مهريه را به نفع مردان، برعهده مىگيرند. ابو طالب از اين سخن برآشفت و
فرمود: «اگر آن مردان، در رتبه و مقام برادرزاده من باشند، از ناحيه زنان با
گرانترين بها و بالاترين مهريه، درخواست ازدواج با آنان مىشود و اگر نظير شما
باشند، جز با بالاترين مهريه، به ازدواج با آنان تن درنخواهند داد.»
از
برخى منابع استفاده مىشود كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم خود، مهريه
خديجه را پذيرفت و اگر اين كار را توسط ابو طالب نيز انجام داده باشد، چندان مانعى
ندارد. از سخنان ابو طالب در مجلس خواستگارى مىتوان جايگاه والاى رسول اكرم صلّى
اللّه عليه و اله و سلم را در دل مردم و مجد و عظمتى را كه بنى هاشم از آن
بهرهمند بودند، دريافت.
خديجه
قبل از ازدواج با پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم
خديجه
عليها السّلام در خانوادهاى اصيل و خوشنام و داراى اخلاق نكو و پسنديده، كه پيرو
دين حنيف ابراهيم عليه السّلام بودند، پا به عرصه وجود نهاد. در آن زمان كه پادشاه
يمن تصميم گرفت حجر الأسود را از كعبه بازگرفته و با خود به يمن ببرد؛ خويلد، پدر
خديجه با وى به نزاع و كشمكش پرداخت و در مسير دفاع از آرمان و مناسك دينش، از
هواداران فراوان پادشاه، ترسى به دل راه نداد.
أسد
بن عبد العزّى- جدّ خديجه- از چهرههاى بارز شركتكننده در حلف الفضول بهشمار
مىآمد كه بر پايه يارى ستمديدگان برپا گرديد و رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و
سلم به اهميّت اين پيمان گواهى داد[1] و ارزشهايى
را كه اين پيمان بر