توجه به وى،
به ام ايمن داده بود گواه ديگرى بر اين مدعاست.
عمويش
ابو طالب نيز، از اين ويژگى برخوردار بود؛ وى در امر سرپرستى و مراقبت از وجود
پربركت پيامبر و همكارى با وى در جهت تبليغ و آشكار ساختن رسالت، تا آخرين لحظات
عمر مباركش استمرار بخشيد و در اين راستا، اذيّت و آزار قريش و قطع رابطه آنان و
حصر اقتصادى شعب را متحمل گشت و اين حقيقت را كه در موارد متعددى از ابو طالب عليه
السّلام نقل شده و به اهتمام و توجه وى به حفظ و حراست از وجود گرانقدر رسول خدا
صلّى اللّه عليه و اله و سلم ارتباط داشته، به خوبى لمس مىكنيم.[1]
رواياتى
كه در مورد پدر بزرگوار نبىّ اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم و مادر گرامى آن
حضرت وارد شده، شرك و بتپرستى آنان را مردود مىداند و در اين خصوص سخن رسول خدا
دليلى كافى است كه فرمود:
«من
همواره از صلبهاى پاك به رحمهاى پاك انتقال يافتم.»[2]
اين
سخن به پاكى و طهارت پدران و مادران آن بزرگوار از هرگونه پليدى و شرك اشاره دارد.
3.
ولادت پرشكوه رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم
هنوز
آيين نصرانيت اهداف خويش را در جامعه بشرى محقق نكرده و تأثير زيادى نگذاشته بود
كه دنيا غرق در مظاهر گمراهى و انحراف گرديد و مردم در دام گمراهى فتنهها گرفتار
و سرگردان شدند و جهل و نادانى، آنان را
[1] . سيره نبوى 1/ 979؛ تاريخ ابن عساكر 1/ 69؛ مجمع
البيان 7/ 37؛ مستدرك حاكم 2/ 623؛ طبقات كبرى 1/ 168؛ سيره حلبى 1/ 189؛ اصول
كافى؛ 1/ 448؛ الغدير 7/ 345.
[2] . سيره زينى دحلان در حاشيه سيره حلبى 1/ 58، اوائل
المقالات شيخ مفيد 12 و 13.