كرده است و
ملاك برترى در پيشگاه خدا را امرى معنوى، يعنى همان تقوا و پيشىگرفتن در كارهاى
نيك، مقرّر داشته بىآنكه اين برترى را سبب امتياز طبقاتى ميان افراد جامعه بشرى
قرار دهد.
دين
مقدس اسلام زمينههاى لازم استقرار امنيّت و عدالت را تحكيم بخشيده و كيفر را
بهگونهاى كه با آزادى عطا شده به انسان سازگار باشد، آخرين راه چاره براى مداواى
اينگونه بيمارىهاى اجتماعى مقرّر داشته است و در حفظ امنيّت و حراست از جان و
مال و آبرو و نواميس مردم و تعيين كيفرهاى شديد براى عاملان سلب امنيّت، نهايت
توجه و دقّت را مبذول داشته است. و به راستى كه امر قضاوت در آيين اسلام، با همه
ضمانتهاى لازمش بر ايجاد عدالت و امنيّت و احقاق حقوق مشروع، استوار است.
دين
اسلام به حفظ صحت و سلامت جسم و روح انسان فوق العاده توجه كرده و تمام قوانين خود
را با اين اصل مهم زندگى انسان هماهنگ و منطبق ساخته است.
واجبات
و محرمات در اسلام
واجبات
و محرمات در آيين اسلام بر پايههاى فطرى واقعى و امورى كه زمينهساز اهداف بلند
اين آيين است استوار گرديده، چراكه دين اسلام براى خارج ساختن اين انسان از
تاريكىهاى جاهليّت و هدايتش به نور حق و كمال آمده است.
آيين
اسلام، هرچيزى را كه جامعه انسانى به عنوان پايه اتكاى كمال بشر بدان نيازمند
باشد، بر انسان لازم شمرده و راههاى دستيابى به آن را برايش مهيا ساخته است و
هرچيزى را كه مانع دست يافتن انسان به سعادت حقيقى