محمد (ص)
لقب گرفته و چراغ امت و انسانيت و كرامت است بهترين درسها را براى پويندگان راه
عدالت و دوستداران طريق سعادت ارائه مى نمايد و از تمامى زواياى توحيدى و معرفتى
به ايشان و ارزشهاى انسانى مى نگرد و در راه حيات و احياى آنها تلاش مى نمايد و
رساله الحقوق خود جلوه ديگرى از اين همه عظمت و كرامت و بزرگوارى و رعايت حقوق
است.
امام
سجاد (ع) پس از نهضت عاشورا و كربلادر يك دوره حدود 35 سال تا سالهاى 94- 95 هجرى
قمرى پرچمدار و سكاندار كشتى امامت و ولايت بودند. دوران و شرايط زندگى آن حضرت
پس از امام حسين (ع) و عاشورا دورانى بسيار سخت، جانكاه، تلخ و تقريبا استثنائى
بود و فشار و خفقان و استبداد و ستم بنى اميه و عمال آنها از هرجهت قابل توصيف نمى
باشد.
درچنين
دنياى تاريكى آن بزرگوار مانند چراغى روشن درخشيد و به قول استاد شهيدى (ره) او
چراغى روشن در دنيايى تاريك بود. او با مجاهدت فراوان و كم نظير در ابعاد مختلف
علمى و فقهى و اخلاقى و سياسى و اجتماعى توانست از اهل بيت (عليهم السلام) صيانت و
حفاظت نموده و بار سنگين امامت و صيانت را به دوش گرفته و مشعل اسلام را روشن
نموده واسلام محمدى (ص) را زنده نگهدارد و با خرافات و ظلم و طغيان و فساد مبارزه
كند.
آن
حضرت در ابعاد گوناگون رسالت عظيم الهى خود را بنحو احسن انجام داد و سفينه نجات
امت بود و ليكن دراين رساله به يك بعد از ابعاد وجودى آن بزرگوار اشاره خواهد شد.
آن
حضرت در بعد احياى عاشورا و كربلا تلاش وافرى انجام داد و از هر فرصتى براى احياى
اين امر عظيم استفاده كرد كه جداگانه در مقاله ديگر به آن پرداخته شده است. ايشان
در بعد دعا و مناجات و فرهنگ دعا و مناجات و تعريف و تبيين واقعى از دعا و اين كه
دعاها قرآن متصاعده الى الله هستند و اين كه دعا