ربّ الرحيم
ادامه خواهد يافت و البته شرايط سلامتى در مرحله سوم، سلامتى در مرحله دوم و هنگام
مرگ است و چه بسا شرط سلامتى در هنگام مرگ بسيار نزديك به سلامتى در هنگام ولادت
نيز باشد،
«الشّقِيّ
شَقِيّ في بَطْنِ امّهِ وَ السّعيدُ سَعيدٌ في بَطْنِ امّهِ».[1]
در
هر صورت از اين دو آيه شريفه موضوع سلامتى در تمامى ابعاد و زواياى آن و در تمامى
مراحل حيات و زندگى و يا ابديت و جاودانگى ادامه دارد و چراغ راه و مشعل هدايت
است.
موضوع
سلامت نيز محدود به سلامت مادى و فيزيكى و اين جهانى نمى شود بلكه تا بارگاه مليك
مقتدر و ملكوت اعلاى عالم ادامه دارد. اين سلامت، سلامتروح و روان و دين و ايمان،
جسم و جان توأمان است.
اين
سلامتاز اسم سلام از اسامى حضرت بارى تعالى اخذ شده و
«سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»[2]
است و دار السلام الهى است كه «لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ
رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ».[3]
اين
سلامت، سلامت «دَعْواهُمْ فِيها سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ
فِيها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ».[4]
اين سلام، سلام بر انبياء و اولياء و سفراى الهى است، «لا
يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا تَأْثِيماً* إِلَّا قِيلًا سَلاماً سَلاماً».[5] و
يا فرمود: «فَرَوْحٌ وَ رَيْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعِيمٍ* وَ أَمَّا إِنْ كانَ
مِنْ أَصْحابِ الْيَمِينِ* فَسَلامٌ لَكَ مِنْ أَصْحابِ الْيَمِينِ».[6]
در
هر صورت اين حقيقت با آنچه در بيان ارباب دنيا و ابناى عالم طبيعت و بهداشت فيزيكى
مطرح است، تفاوت ماهوى دارد و اين يك حقيقتى ماوراى