اسم الکتاب : ابن تيميه امام سلفى ها المؤلف : قاسم اف، الياس الجزء : 1 صفحة : 386
لازم به
يادآورى است كه «حد» داشتن يعنى قد و قامت داشتن است و هر كه داراى حد است حتماً
جسم است، حال آنكه امت اسلامى به اتفاق جسم بودن خداوند را رد كرده و حتى آنرا
شرك مىدانند. پس ابن تيميه با اين سخن خود هم سعى دارد خداوند را جسم معرفى كند و
هم امت اسلامى را به كفر ورزيدن به قرآن متهم كرده است.
ابن
تيميه و مسأله قديم بودن عالم
ابن
تيميه معتقد است عالم قديم است. حسن سقاف اين مطلب را از چندين كتاب ابن تيميه نقل
كرده است[1] و ابن حجر
نيز به آن اشاره كرده و مىگويد: «اين از زشتترين مسألهاى است كه به ابن تيميه
نسبت داده شده است.»[2]
ابن
تيميه به خاطر اثبات چنين عقيدهاى باطلش خواسته است حديث صحيح را تضعيف كند كه در
آن پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودهاند: «خداوند موجود بود آن موقعى كه هيچ چيزى
همراه او موجود نبود» (يا چيزى غير از او نبود.)[3]
البانى
در دو كتاب خود: «احاديث صحيحه» جلد 1، ص 208 و «شرح عقيده طحاويه» ص 35، بر ابن
تيميه رد نوشته و آرزو كرده است كه كاش ابن تيميه وارد اين بحث نمىشد و اين سخن
را نمىگفت؛ زيرا اين از جنس كلام فلاسفه است.
[1] . از جمله از كتاب« حاشيه منهاج السنة»، ج 1، ص 109
و شرح حديث عمران، ص 193.
[3] . صحيح بخارى، ج 4، 73؛ صحيح ابن حبان، ج 14، ص 11؛
سنن الكبرى نسائى، ج 6، ص 363، ح 11240؛ تفسير طبرى، ج 12، ص 8؛ اين حديث را بريده
و عمران روايت كردهاند.
اسم الکتاب : ابن تيميه امام سلفى ها المؤلف : قاسم اف، الياس الجزء : 1 صفحة : 386