اسم الکتاب : شناخت سازمان تجارت جهانى المؤلف : ايروانى، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 74
روشهاى
مختلفى براى محاسبه سنگين يا خفيف بودن دامپينگ وجود دارد. موافقتنامه دامنه
اختيارات را محدود مىكند. براى محاسبه «ارزش عادى» محصول از سه روش استفاده شده
است. روش اول بر مبناى قيمت در بازار داخلى صادركننده است. زمانى كه محاسبه به اين
روش ممكن نيست، دو روش ديگر مىتواند جايگزين شود. روش دوم قيمتى است كه صادركننده
در كشور ديگر تعيين مىكند و روش سوم تركيبى از هزينههاى توليد صادركننده، ساير
هزينهها و حاشيه سود عادى است. موافقتنامه همچنين نشان مىدهد كه چگونه مقايسهاى
منصفانه بين قيمت صادرات و آنچه قيمت عادى است برقرار مىشود.
محاسبه
مقدار دامپينگ يك محصول كافى نيست. ضوابط ضد دامپينگ تنها در صورتى به كار مىرود
كه دامپينگ به صنايع كشور واردكننده لطمه بزند. بنابراين، ابتدا بايد بررسى مفصلى
براساس قوانين خاص صورت گيرد و كليه عوامل اقتصادى تأثيرگذار بر وضعيت صنعت مورد
نظر در اين بررسى ارزيابى شود. اگر اين بررسى نشان دهد ك ه دامپينگ اتفاق مىافتد
و صنعت داخلى لطمه آيا اقدامات ضد دامپينگ[1]
و عوارض جبرانى[2] يكى هستند؟
گاهى
مردم هر دو را يكى مىپندارند، اما تفاوتهاى اساسى وجود دارد.
دامپينگ
و يارانهها با اقدامات ضد دامپينگ(AD) و عوارض جبرانى(CVD) داراى وجوه مشابهى هستند.
بسيارى
از كشورها اين دو موضوع را تحت قانون واحد مىآورند، فرايندهاى مشابهى را براى
مواجهه با آنها به كار مىگيرند و يك مرجع مسئول را براى بررسيها تعيين مىكنند.
دو كميته مسئول اين دو موضوع در سازمان تجارت جهانى اغلب به طور مشترك تشكيل جلسه
مىدهند.
عكسالعمل
در برابر دامپينگ و يارانهها اغلب به صورت وضع ماليات بر واردات است كه هدف
جبرانكننده خاص دارد (عوارض جبرانى در مورد يارانه) و روى محصولات از كشورهاى خاص
اخذ مىشود و بنابراين اصول مربوط به تثبيت يك تعرفه و رفتار مساوى با طرفهاى
تجارى(MFN) را
نقض مىكند. اين موافقتنامهها استثناء هم دارند ولى هر دو بيان مىكنند كه كشور
واردكننده قبل از وضع يك نوع عوارض مىبايست بررسى مشروحى انجام دهد تا معلوم شود
كه صنعت داخلى در حال لطمه ديدن است.
تفاوتهاى
اساى نيز در مورد اين دو مقوله وجود دارد و اينها در موافقتنامههاى مربوط منعكس
هستند. دامپينگ، اقدام از طريق يك شركت است. درحالىكه در مورد يارانه كشورها يا
مؤسسات دولتى اقدام به اين عمل مىكنند، حال با پرداخت مستقيم يارانه يا از طريق
اجبار شركتها به اعطاى يارانه به مشتريان معين. ولى