responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 740

چمران (شهید)، مجموعه فرهنگی ـ ورزشی


نویسنده (ها) : سعیده صائبی مقدم

آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 20 آذر 1398

تاریخچه مقاله

چمران (شهید)، مجموعـۀ فـرهنگی ـ ورزشی \ majmūʾe-ye farhangī-varzešī-ye šahīd čamrān\ ، مجموعه‌ای واقع در خیابان دکتر شریعتی، تقاطع بزرگراه آیت‌الله صدر.
این مجموعه در 1342 ش فعالیت خود را با نام شرکت سی. آر. سی. و با مدیریت محمد عبده آغاز کرد. محمد عبده افزون بر این مجموعه، مالکیت باشگاه ورزشی پرسپولیس تهران را نیز در اختیار داشت. این مجموعه تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در 1357 ش، دارای سالنهای بولینگ، بیلیارد، پاتیناژ و همچنین استخر بود و بولینگ عبده خوانده می‌شد.
پس از انقلاب، مجموعۀ بولینگ عبده و باشگاه پرسپولیس مصادره گردید و به بنیاد مستضعفان واگذار شد، و نام آن به «مجموعۀ فرهنگی ـ ورزشی شهید چمران» تغییر یافت. بنیاد مستضعفان تا 1360 ش، مجموعۀ شهید چمران را سرپرستی و اداره کرد، اما سرانجام، این مجموعه و امتیاز باشگاه پرسپولیس تهران را به سازمان تربیت‌بدنی واگذار کرد. در 1364 ش، سازمان تربیت‌بدنی بار دیگر این مجموعه را به‌سبب هزینه‌های زیاد ادارۀ آن، به بنیاد مستضعفان بازگرداند.
مجموعۀ فرهنگی ـ ورزشی شهید چمران در حال حاضر (1391 ش) با زیربنایی در حدود 000‘24 مـ2 در 4 طبقۀ سرپوشیده، شامل بخشهای ورزشی، فرهنگی و تجارتی است:
1. بخش ورزشی این مجموعه با مساحتی در حدود 000‘18 مـ2، شامل سالن ژیمناستیک، سالن چندمنظوره جهت ورزشهای سالنی مانند بسکتبال، والیبال و فوتسال، سالن پینگ‌پونگ، استخر و سونای مردانه، سالن لاغری، سالن مولتی کامبت بولینگ، سالن بدن‌سازی آقایان، سالن اسکواش، و سالن چمن مصنوعی فوتسال است.
2. بخش فرهنگی این مجموعه مشتمل بر 3 سالن سینما در داخل مجموعه و دو سالن دیگر با نامهای «سینما آفریقا» و «تماشاخانۀ تهران» در خارج از مجموعه است. 3 سالن داخل مجموعۀ فرهنگی ـ ورزشی شهید چمران عبارت‌اند از: سینما جوان 1، با گنجایش 300 نفر، مجهز به سیستم صوتی دالبی؛ سینما جوان 2، با گنجایش 200 نفر، مجهز به سیستم صدای دالبی دیجیتال؛ و سینما جوان 3، با گنجایش 96 تن.
3. بخش تجارتی این مجموعه شامل چندین فروشگاه، گیم‌نت و سفره‌خانۀ سنتی است. در طبقۀ چهارم این مجموعه، تالار پذیرایی گنجینۀ نور با گنجایش 400 تن قرار دارد که برای مناسبتهای مختلف از آن استفاده می‌شود.
از دیگر بخشهای این مجموعه می‌توان به فضای سرپوشیدۀ بازی برای کودکان به نام «دنیای بازی» اشاره کرد که مجهز به دستگاههای مختلفی است.

سعیده صائبی‌مقدم

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 740
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست