responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 705

جواهری، بیمارستان


نویسنده (ها) : علی محمد مرادیان منفرد

آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 20 آذر 1398

تاریخچه مقاله

جواهری، بیمارستان \ bīmārestān-e javāherī\ ، بیمارستانی آموزشی ـ درمانی، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی، واقع در خیابان دکتر علی شریعتی، بالاتر از قلهک، خیابان شهید محمد خاقانی، خیابان عصاری مقدم در محلۀ زرگنده، در منطقۀ 3 شهرداری تهران.
زمین این بیمارستان در 1349 ش/ 1970 م با مساحتی حدود 000‘ 7 مـ2 توسط حاج محمود جواهری، وقف احداث یک مرکز بهداشتی و درمانی شد. این مرکز در آغاز کار «زایشگـاه موقوفۀ جواهری» نـام داشت و تا 1374 ش زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کرد. در این سال براساس تواقفی که میان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد گردید، این مرکز به مؤسسات آموزشی ـ درمانی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شد.
از آن سال تا 1375 ش دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه و تجهیز این مرکز پرداخت و طی آن ساختمانی چهارطبقه به ساختمان دو طبقۀ قدیمی افزوده شد که امروزه (1390 ش) محل استقرار بخشهای داخلی، زنان، اطفال و جراحی شده است. نام این مرکز پس از این تغییر و تحول، از «زایشگـاه جواهری» به «بیمارستان آموزشی ـ درمانی جواهری» تغییر یافت. سرانجام، این بیمارستان در 1375 ش به مساحت حدود 000‘ 3 مـ2 و حدود 600‘ 3 مـ2 زیربنا و گنجایش 101 تخت درمانی در مجاورت واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به بهره‌برداری رسید.
بیمارستان جواهری به سبب آموزشی ـ درمانی بودن، دو نوع ترکیب پزشکی دارد: یکی پزشکانی که اعضای هیئت علمی‌اند؛ دیگر پزشکانی که به صورت قراردادی با بیمارستان همکاری دارند. همچنین مطابق مقررات دانشکدۀ علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، هر یک از اعضای هیئت علمی می‌توانند در هر یک از 4 مرکز درمانی ـ آموزشی متعلق به این دانشکده بیمار بستری و درمان نمایند. بیمارستان جواهری در حال حاضر (1390 ش) دارای بخشهای فوق‌تخصصی زنان، داخلی، اطفال، گوارش، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، روان‌شناسی و پوست است که براساس تقسیم‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیمارستان درجۀ 1 به شمار می‌آید. رئیس بیمارستان نیز توسط رئیس واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب می‌شود.
معاون آموزشی این بیمارستان بر امور مربوط به دانشجویان رشته‌های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی نظارت می‌کند. تقسیم دانشجویان در بخشهای مختلف بیمارستان و ارزیابی کار آنان از جمله وظایف معاون آموزشی است. بیمارستان جواهری ماهانه 20 دانشجو در بخش زنان، 5 دانشجو در بخش چشم، 5 دانشجو در بخش پوست، 10 دانشجو در بخش اطفال و 10 دانشجو در بخش قلب را آموزش علمی می‌دهد.
دو پزشک متخصص به عنوان مسئول فنی بیمارستان در دو وعدۀ روز و شب، ناظر بر فعالیتها و حوادث احتمالی بیمارستان‌اند. این دو تن در صورت بروز فوت و یا حوادث دیگر مربوط به بیماران، و یا در کارشناسی دستگاههای مورد نیاز بیمارستان اظهارنظر می‌کنند.
با شناسایی و اعلام نقایص بیمارستان و رفع آنها، این مرکز درمانی در آذر ماه 1387، بیمارستان درجه یک شناخته شد. بیمارستان جواهری روزانه در حدود 350 بیمار سرپایی را به صورت عمومی و تخصصی می‌پذیرد. این بیمارستان در 1390 ش مجهز به جدیدترین دستگاه لاپاراسکوپی (جراحی بدون شکافتن پوست) شده که در کشور جزو نخستین بیمارستانهای دارای این دستگاه به حساب می‌آید. امور واکسیناسیون و بهداشت مادر و نوزادان در این بیمارستان به صورت رایگان صورت می‌پذیرد.

مأخذ

دکتر یاری‌گر روش، حسین (مدیر بیمارستان جواهری)، مصاحبه با مؤلف.

علی‌محمد مرادیان منفرد

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 705
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست