responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 678

جانبازان ثارالله، مرکز توان بخشی


نویسنده (ها) : امیرحسین فاطمی

آخرین بروز رسانی : سه شنبه 19 آذر 1398

تاریخچه مقاله

جانبازان ثارالله، مرکز توان‌بخشی \ markaz-e tavān-baxšī-ye jān-bāzān-e sār-a(o)l-lāh\ ، مرکزی خدماتی برای جانبازان، واقع در زعفرانیه، در منطقۀ 1 شهرداری تهران. این مرکز بـا مساحت 800‘12 مـ2 و زیربنای 300 مـ2، زیر نظر بنیاد شهید و ایثارگران در 1360 ش تأسیس شد.
هدف از تأسیس این مرکز، ایجاد فضایی مناسب و امکانات رفاهی، اقامتی، درمانی و خدمات پرستاری به ویژه به جانبازان جنگ ایران و عراق (1359-1367 ش) است. بیشتر جانبازان این مرکز دچار ضایعۀ نخاعی‌اند که از ناحیۀ گردن و کمر مجروح شده‌اند و جزو جانبازان 70٪ به بالا به شمار می‌آیند. از جملۀ خدمات این مرکز به جانبازان می‌توان به خدمات اقامتی، پذیرایی، درمانی و پرستاری، ایاب و ذهاب، ورزشی و فرهنگی اشاره کرد.
خدمات اقامتی شامل اتاقهای مخصوص جانبازان است که ظرفیت دو تا 4 جانباز را در خود دارد. این اتاقها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که یک جانباز می‌تواند امور شخصی خود را به‌تنهایی و بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد؛ با این حال، گروهی به صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌دهی به این جانبازان‌اند.
خدمات درمانی ابتدایی و پرستاری از دیگر فعالیتهای این مرکز است. چنانچه یک جانباز دچار بیماری و یا ناراحتی گردد، خدمات درمانی اولیه بر روی وی انجام می‌گیرد؛ سپس در نخستین فرصت جانباز را به نزدیک‌ترین بیمارستان تخصصی انتقال می‌دهند. همچنین خدمات پرستاری به صورت شبانه‌روزی در این مرکز صورت می‌گیرد.
از دیگر خدمات این مرکز می‌توان به خدمات مربوط به رفت‌وآمد جانبازان اشاره کرد؛ بدین گونه که این مرکز کلیۀ رفت‌وآمدهای مورد نیاز هر جانباز را در تهران به صورت رایگان انجام می‌دهد. همچنین در این مرکز، جانبازان می‌توانند گاهی به منزل خود رفته و دوباره بازگردند و خانواده‌های جانبازان هم می‌توانند هر زمان که بخواهند برای دیدن آنها به این مرکز بیابند.
مرکز توان‌بخشی جانبازان ثارالله در زمینۀ ارائۀ خدمات ورزشی و فرهنگی فعالیت دارد. این مرکز یک سالن ورزشی برای جانبازان احداث کرده است که در آن رشته‌هایی از قبیل بدن‌سازی، تنیس روی میز، شطرنج، شنا، دارت، تنیس، والیبال، بسکتبال و هندبال به جانبازان آموزش داده می‌شود. جانبازان این مرکز در رشته‌های شنا، رالی، تنیس روی میز و دارت مقام قهرمانی جانبازان کشوری را به نام خود ثبت کرده‌اند.
دیگر خدمات این مرکز، تهیۀ مطبوعات، کتاب، لوح فشرده و آموزش نقاشی و صنایع دستی به جانبازان است. همچنین این مرکز از امکانات پشتیبانی، ترابری، مخابرات، تأسیسات و آشپزخانه بهره‌مند است.

مأخذ

علیزاده، رمضان (مدیریت اجرایی مرکز توان‌بخشی جانبازان ثارالله)، مصاحبه با مؤلف.

امیرحسین فاطمی

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 678
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست