responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 56

احیای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد


نویسنده (ها) : حسن موسوی زاده

آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398

تاریخچه مقاله

احیای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد \ setād-e ehyā-ye amr(-e) be maʾrūf-o(va) nahy (-e) az monkar\ ، ستادی واقع در محلۀ دروس، روبه‌روی خیابان شهید راستوان، در منطقۀ 3 شهرداری تهران.
این ستاد در 1372 ش به ریاست آیت‌الله احمد جنتی تشکیل شد و شروع به کار کرد. در تنظیم اهداف، وظایف و تشکیلات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، رهنمودهای آیت‌الله خامنه‌ای و نیز نتیجۀ مباحث طرح‌شده در جلسات شورای مرکزی ستاد مراعات شده است.
احیای فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر در سطوح مختلف جامعۀ اسلامی از اهداف این ستاد به شمار می‌آید. وظایف ستاد امر به معروف اینها ست: ارتباط مستمر با رهبری دربارۀ موارد ذی‌ربط؛ تبیین مراتب منکر و علل آن؛ تعیین حدود و ثغور منکر برای رعایت حال افراد جامعه؛ تدوین خط‌مشی‌های اساسی برای ترویج معروف و مبارزه با منکر و پرداختن به رفع علت و ریشه‌های آن؛ بررسی قوانین و برنامه‌های اقتصادی ـ فرهنگی از لحاظ تأثیر بر وضعیت جامعه از دیدگاه ترویج معروف و مبارزه با منکر با توجه به شرایط و وضعیت جامعه؛ تهیه و تصویب و ابلاغ آیین‌نامه‌ها، دستورالعملها و بخش‌نامه‌های لازم به کلیۀ مراجع مربوط؛ استفاده از کلیۀ امکانات دولتی، مردمی و تشکیلات رسمی کشور در اجرای طرحها و پروژه‌های مربوط؛ نظارت و ارزشیابی کارهای صورت‌گرفته؛ تهیۀ الگوهای رفتاری برای کارکنان و مسئولان نظام از ابعاد مختلف و پیشنهاد آن به مراجع مربوط؛ و ایجاد انگیزۀ لازم در کلیۀ سطوح جامعه، اعم از سازمانهای دولتی و غیردولتی، مؤسسات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و خانواده‌ها در اجرای فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر با تمهیدات لازم.

تشکیلات ستاد

1. دبیرخانه، که وظایف آن اینها ست: تهیه و جمع‌آوری اخبار و آمار مربوط به خصوصیات گروهها، اصناف، تشکیلات و جز آنها در چگونگی اجرای معروف و همچنین پرهیز از منکر؛ طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار و به دست آوردن عنوان طرحها.
2. دفتر ستاد.
3. واحد امور دفتری.
4. دفتر امور بانوان، که وظایف آن اینها ست: شناسایی مجامع، تشکلها، اصناف و گروههای ویژۀ بانوان و تهیۀ بانک اطلاعاتی مورد نیاز؛ ایجاد هماهنگی با بخشهای دولتی و غیردولتی در امور بانوان برای استفاده از امکانات و تواناییهای موجود در جهت احیای فریضه؛ تهیه و تنظیم طرحها، برنامه‌ها و تعیین راهکارهای آموزشی و فرهنگی.
5. دفتر اطلاعات و برنامه‌ریزی، که وظایف آن اینها ست: تنظیم تشکیلات و سازمان مشاغل و تهیۀ مقررات و آیین‌نامه‌های مورد نیاز ستاد با هماهنگی واحدهای مربوط؛ اعمال سیاستها و خط‌مشی‌های مرتبط با برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و فعالیتهای ستاد؛ ارائۀ طرحها و برنامه‌های اساسی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مورد نیاز ستاد.
6. دفتر امور استانها و نظارت و پیگیری و ارزشیابی، که وظایف آن اینها ست: ارزشیابی نتایج اجرای مصوبات در جامعه و تهیۀ گزارش پیشرفت و یا موانع احتمالی و ارسال به دفتر اطلاعات و برنامه‌ریزی و دبیر ستاد؛ ارزشیابی و نظارت بر عوامل اجرایی طرحها و مصوبات در دستگاههای اجرایی و ارگانها و ارسال گزارشهای آنان به دفتر اطلاعات و برنامه‌ریزی و دبیر کل ستاد و معاونتها.
7. معاونت فرهنگی، که وظایف آن اینها ست: برقراری ارتباط بـا کلیۀ مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی ـ هنری، تبلیغاتی و رسانه‌ها، و تشکیل جلسات و گردهماییهای مختلف برای تشویق آنان به احیای امر به معروف و نهی از منکر.
8. معاونت ادارات و کارخانجات، که وظایف آن اینها ست: برقراری ارتباط با کلیۀ ادارات، سازمانها، ارگانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و کارخانجات، و تشکیل جلسات و گردهماییهای مختلف برای رغیب آنان به احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه؛ گردآوری اطلاعات لازم دربارۀ منکرات موجود در ادارات و کارخانجات، و بررسی علل به وجود آمدن و شیوۀ مبارزه و جلوگیری از آنها.
9. معاونت تشکلهای مردمی، که وظایف آن اینها ست: توجیه، نظارت و پیگیری اجرای خط‌مشی و برنامه‌های ابلاغی به مدیریتهای تابعه؛ تهیۀ طرحها و برنامه‌ها و ارجاع آنان برای بررسی به مدیریتهای تابعه؛ پیشنهاد افراد برای تصدی مدیریتهای تابعه به دبیر ستاد برای صدور حکم انتصاب؛ کنترل و نظارت بر عملکرد تشکلهای مردمی و اتخاذ راه‌حلهای مناسب برای رفع نارساییها؛ ارائۀ گزارش ماهانه از فعالیتهای صورت‌گرفته در معاونت به دبیر ستاد.
10. معاونت سازمانهای اجرایی، که وظایف آن اینها است: بررسی علل و شیوه‌های جلوگیری از پدیدآمدن منکرات از طریق گردآوری اطلاعات از مراکز قضایی، انتظامی و اطلاعاتی؛ همکاری در تهیۀ طرحها و برنامه‌های مناسب برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در مراکز قضایی نیروهای مسلح و سازمان بسیج؛ ابلاغ خطی‌مشی‌های ستاد به مدیریتهای تابعه و نظارت و پیگیری مصوبات ابلاغ‌شده به آنان؛ تهیۀ گزارش ماهانه از چگونگی اجرا و پیشرفت برنامه‌ها برای ارائه به دبیر ستاد؛ پیشنهاد افراد برای تصدی مدیریتهای تابعه به دبیر ستاد برای صدور حکم انتصاب.
11. معاونت اداری و مالی.
همچنین این ستاد دارای شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاهها ست که با هدف هماهنگی و همکاری برای اجرای مطلوب فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر در وزارتخانه یا سازمان است. از وظایف این شورا می‌توان به این موارد اشاره کرد: هماهنگی و همکاری در جهت اجرای برنامه و سیاستهای اعلام‌شده از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نظارت بر عملکرد واحدها و تشکلهای فرهنگی در زمینۀ اجرای فریضه؛ تهیۀ پیشنهادهای عملی و متناسب وزارتخانه و دستگاه مربوط و ارائه به ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛ شناسایی امکانات بالفعل و بالقوۀ موجود در دستگاه و فراهم‌ساختن امکانات جدید و به کارگیری آنها در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر طبق برنامه‌های ستاد؛ و تنظیم گزارش عملکرد شورا و اقدامات انجام‌گرفته و اخبار و اطلاعات در زمینۀ اجرای فریضه در دستگاه مربوط و ارائه به واحد ارتباط وزارتخانه‌ها.

مآخذ

Tebyan, www.tebyan.net/ PublicRelations/ News/ Daily ImportantNews/ 2005/ 12/ 27/ 14678. html; Setad-Ehya, http:/ / www.setad-ehya.ir/ default.aspx.
حسن موسوی‌زاده

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 56
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست