responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 548

بوستان ملت، مجموعه سینمایی


نویسنده (ها) : شیوا جعفری

آخرین بروز رسانی : شنبه 16 آذر 1398

تاریخچه مقاله

بوستان ملت، مجموعۀ سینمایی \ majmūʾe-ye sīnemāyī-ye būstān-e mellat\ ، یا پردیس ملت، مجموعه‌ای واقع در جنوب غربی بوستان ملت.
این مجموعۀ سینمایی در زمینی به مساحت 000‘6 مـ2 در منتهاالیه جنوب غربی بوستان ملت واقع شده است. هدف از طراحی این مجموعه، گسترش فعالیتهای فرهنگی و هنری در مجاورت فعالیتهای تفریحی بوده است. این مجموعه که ساخت آن توسط شرکت توسعۀ فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در اوایل سال 1385 ش شروع شد، در 19 آبان 1387 به بهره‌برداری رسید (سینما ... ، بش‌ ).
این مجموعۀ سینمایی شامل دو بخش کودکان و بزرگ‌سالان است. بخش کودکان شامل سینمای کودکان و تئاتر، و بخش بزرگ‌سالان شامل سالنهای نمایش فیلم است. این مجموعه با زیربنای 000‘15 مـ2 شامل 4 سالن سینما هریک به ظرفیت 280 تن و یک سالن نمایش کوچک (سینمای ویژه) به ظرفیت 30 تن، به همراه فضاهای فرهنگی و فضاهای نمایشگاهی، رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، فضای بحث و تبادل نظر و فضاهای خدماتی گذران اوقات فراغت در بوستان را فراهم می‌آورد. همۀ سالنهای این سینما مجهز به سیستم پخش دالبی دیجیتال‌اند. یکی از سالنهای سینما دارای سن است و امکان برگزاری همایشها، میزگردها و کنسرتهای موسیقی را دارد. همچنین کلیۀ امکانات درون سالنهای سینما خوداطفاء و ضد حریق‌اند. این مجموعه ظرفیت جمعیتی حدود 500‘2 تن را دارد («معرفی ... »، بش‌ ؛ سینما، بش‌ ).
معمار مجموعۀ سینمایی پردیس ملت رضا دانشمیر فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشکدۀ معماری دانشگاه علم و صنعت بوده است («معرفی»، بش‌ ).
سازمان‌دهی فضای این مجموعه با توجه به شکل کشیده و نامعین زمین آن، به گونه‌ای طراحی گردیده است که ایده‌ای از فضا را با برنامه و سازۀ پروژه مطرح، و با طبیعت زیبای محیط تلفیق کند. یک قاب مکعبی شفاف عناصر بیرون و درون پروژه را در بر می‌گیرد به گونه‌ای که از یک‌سو عناصر تیرۀ ثابت مثل سالنهای نمایش، بخشهای اداری، تأسیساتی و خدماتی در درون مجموعه، و منظرۀ کوههای شمال تهران، درختها و فضای سبز بیرون از مجموعه، و از سوی دیگر عناصر متحرک مانند بازدیدکنندگان داخلی و گردشگران بوستان با یکدیگر در این قاب مکعبی جای گرفته‌اند و افزون بر ایجاد مفهوم شفافیت مورد نظر، پویایی مجموعه را از لحاظ بصری نیز ارتقاء می‌بخشند (همانجا).
در این مجموعه با استفاده از اتصال شیب گردان دو سالن نمایش در امتداد یکدیگر، ایوان سرپوشیدۀ بزرگی نیز ایجاد گردیده که برای اجرای مراسم فرهنگی و اجتماعی بسیار مفید است. این مجموعه از 3 فضای باز تشکیل می‌شود: فضای اول زیرزمین، فضای دوم همکف، و فضای سوم در بالاترین سطح که به رستوران اختصاص یافته است. این 3 فضای باز افقی توسط دو فضای عمودی در دو سوی خود به یکدیگر متصل شده‌اند (سینما، بش‌ ).

مآخذ

سینما پارک ملت (مل‌ )؛ «معرفی و نقد معمار امروز ایران رضا دانشمیر و آثار او»، نوای معماری (مل‌ )؛ نیز:

Cinemamellat, www.cinemamellat.com/ Fa/ About.aspx (acc. Apr. 3,2010); Nawayememary, www. Nawayeme- mary.persianblog.ir/ post/ 23 (acc. Oct. 27, 2011).
شیوا جعفری

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 548
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست