responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1686

هنگام، فرهنگسرا


نویسنده (ها) : رضا دستجردی

آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 تیر 1399

تاریخچه مقاله

هنگام، فرهنگ‌سرا \ farhang-sarā-ye ha(e)ngām \ ، فرهنگ‌سرایی واقع در میدان رسالت، خیابان هنگام، در منطقۀ 4 شهرداری تهران.
این فرهنگ‌سرا که زیرمجموعۀ فرهنگ‌سرای اشراق است، در دی 1382 فعالیتهای خود را با نام فرهنگ‌سرای سلامت آغاز کرد، و در 1389 ش به فرهنگ‌سرای هنگام تغییر نام یافت. فرهنگ‌سرای هنگام در زمینی به مساحت بیش از 000‘1 مـ2 و در دو طبقه احداث شده است. طبقۀ اول این فرهنگ‌سرا به کلاسها و کارگاههای آموزشی، و طبقۀ دوم آن به بخشهای مدیریت، پشتیبانی، آفرینش، روابط عمومی، نمازخانه و همچنین بخش کارشناسان اختصاص دارد.
برنامه‌ریزی در حوزۀ فرهنگ عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی از طریق پاسخ‌گویی به نیازهای فرهنگی و تقویت مهارتهای زندگی شهروندان، اعتلا و بالابردن سطح معرفت دینی و قرآنی آنها، و حمایت از فعالیتهای فرهنگی هنری در قالب کانونهای مردمی ازجمله اهداف فرهنگ‌سرای هنگام است.
فرهنگ‌سرای هنگام در این راستا اقدام به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری و مهارتهای تخصصی، اجرای نمایشهای ویژۀ کودکان و بزرگ‌سالان، برپایی کنسرتهای موسیقی، نمایش فیلم، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری، تشکیل کانونهای داوطلب، برگزاری همایشهای مختلف، و اجرای برنامه‌های مناسبتی کرده‌است.
واحد آموزش فرهنگ‌سرای هنگام با در اختیار داشتن فضایی بالغ بر 70 مـ2 و متشکل از 6 کلاس آموزشی و با برگزاری دوره‌ها و کلاسهای آموزشی متعدد، خدمات فرهنگی و هنری متنوعی را به علاقه‌مندان ارائه‌می‌نماید. کلاسهای آموزشی زبان انگلیسی، نقاشی، خوش‌نویسی، سفالگری، شعر، دوره‌های آموزشی خلاقیت و موسیقی، کارگاه هنرهای دستی بانوان، دوره‌های آموزش قرآن و تفسیر آن، دوره‌های فوق برنامه شامل شطرنج، فوریتهای پزشکی، کارآموزی بیمارستان، و علوم رایانه از جمله برنامه‌های آموزشی برگزارشده در فرهنگ‌سرای هنگام است.
سالن اجتماعات از دیگر فضاهای موجود در فرهنگ‌سرای هنگام است. این سالن با مساحت 100 مـ2 و ظرفیت 70 نفر به برگزاری نشستها، همایشها، دوره‌ها و کارگاههای عمومی مختلف اختصاص یافته است.
سینمای این فرهنگ‌سرا نیز از پرمخاطب‌ترین واحدهای این مجموعه است. این سینما با مساحت 150 مـ2، و با گنجایش 126 نفر به نمایش فیلمهای روز ایران و جهان می‌پردازد.
کتابخانۀ فرهنگ‌سرای هنگام که 70 مـ2 از مساحت کل این فرهنگ‌سرا را به خود اختصاص داده است، در 1383 افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این کتابخانه با 600‘9 عنوان کتاب عمومی فارسی، 600‘1 عنوان کتاب کودک و همچنین 100‘1 عنوان کتاب کمک‌آموزشی جهت آمادگی دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها پاسخ‌گوی نیازهای طیف گسترده‌ای از مخاطبان در منطقۀ 4 است. ازجمله فعالیتهای جانبی این کتابخانه می‌توان به برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، برپایی جلسات نقد و بررسی کتاب و نیز نمایشگاههای مختلف کتاب اشاره کرد.
یکی دیگر از واحدهای پرمخاطب فرهنگ‌سرای هنگام، مرکز مشاورۀ این فرهنگ‌سرا ست. این مرکز با بهره‌گیری از دانش و تجربۀ استادان و کارشناسان در حوزه‌های مرتبط، به ارئۀ راهکارها و مشاوره‌های لازم در زمینه‌های تحصیلی، خانوادگی، اشتغال و جز آنها می‌پردازد.
باشگاه نخبگان فرهنگ‌سرای هنگام نیز از دیگر بخشهای فعال این فرهنگ‌سرا ست. هدف این باشگاه کـه بـا همکاری معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری منطقۀ 4 تهران تأسیس شده، شناسایی، معرفی و حمایت معنوی از مفاخر فرهنگی، هنری، علمی، ورزشی، و مذهبی منطقه است.
تشکیل کانونهای گوناگون با هدف افزایش مشارکتهای مردمی در سطح منطقه از دیگر اهداف فرهنگی فرهنگ‌سرای هنگام است؛ 3 کانونِ ادبی و مادر و کودک برای بانوان ازجمله کانونهایی است که تاکنون (1390 ش) در فرهنگ‌سرای هنگام تشکیل شده‌اند.

رضا دستجردی

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1686
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست