responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1670

هما، هتل


نویسنده (ها) : سعیده صائبی مقدم

آخرین بروز رسانی : دوشنبه 9 تیر 1399

تاریخچه مقاله

هما، هتل \ hotel(l-e) homā \ ، هتلی پنج‌ستاره از گروه هتلهای هما، واقع در میدان ونک، خیابان شهید خدامی.


بنای این هتل در اواخر دهۀ 1340 ش، براساس استانداردهای گروه هتلهای آمریکایی شرایتون آغاز شد و پس از 3 سال، در 1351 ش با نام هتل آریاشرایتون آغاز به کار کرد (کریمان، 370). پس از پیروزی انقلاب 1357 ش، ادارۀ هتل شرایتون به همراه شماری از هتلهای مصادره‌شدۀ دیگر شهرها، به سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران واگذار شد، و از آن پس به «هما» تغییر نام یافت. امروزه گروه هتلهای هما دربردارندۀ 5 هتل در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و بندرعباس است ( گروه ... ، بش‌ ‌).
هتل هما در زمینی به مساحت 200‘ 1 مـ2 در 17 طبقه بنیاد شده است. ورودی هتل در خیابان شهید خدامی با عقب‌نشینی از دیگر ساختمانهای پیرامون، متمایز است. پس از گذر از راهروِ ورودی، در سمت راست لابی بزرگ هتل، پیشخوانهای پذیرش و اطلاعات قرار دارند. رستوران و کافی‌شاپ لابی، با وجود پنجره‌هایی رو به حیاط هتل، محل وسیع و مناسبی را برای استراحت و ملاقاتهای روزانه پدید می‌آورد. در هر طبقه از هتل، 12 اتاق دوتخته و دو سوئیت معمولی وجود دارد که مجموع شمار اتاقها را به 173 می‌رساند.
اتاقهای هتل با نامهای دوتخته، سوئیت معمولی و سوئیت رویال شناخته می‌شوند. اتاقهای دوتختۀ این هتل از تجهیزات و امکانات به‌روزی همچون سرویسهای بهداشتی، سیستم تهویه، تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای بهره‌مندند. سوئیتهای معمولی نیز دارای سالن پذیرایی و اتاق‌خواب مجزا هستند و پنجرۀ این اتاقها چشم‌اندازی از حیاط هتل به دست می‌دهد. سوئیتهای رویال هتل نیز که مجلل‌ترین اتاقهای هتل هما را تشکیل می‌دهند، در طبقۀ پانزدهم قرار دارند. در این اتاقها بهترین تجهیزات و خدمات به مهمانان ارائه می‌شود. پنجرۀ سوئیتهای رویال چشم‌انداز زیبایی از فراز تهران را به نمایش می‌گذارد.
هتل هما دارای 4 رستوران و کافی‌شاپ دائمی و یک رستوران فصلی است. این سالنها عبارت‌اند از: 1. رستوران معراج با مساحت 530 مـ2 و گنجایش حدود 250 تن که در طبقۀ پانزدهم هتل جای دارد. 2. رستوران و کافـی‌شاپ شبـانه‌روزی گلستان بـا حـدود 340 مـ2 مساحت که در طبقۀ‌ همکف هتل جای دارد و به باغ و استخر هتل هما مشرف است. 3. رستوران پیکاسو که با ارائۀ غذاهای سنتی و مدرن ایتالیایی و چیدمان ایتالیایی، فضایی شبیه این کشور را برای مهمانان خود به وجود می‌آورد. 4. رستوران تابستانی دلفین در فضایی به مساحت حدود 600 متر، در کنار استخر و باغ هتل که با غذاهای گوناگون ایرانی از مهمانان پذیرایی می‌کند. 5. رستوران و کافی‌شاپ لابی.
هتل هما هم‌اکنون دارای 5 سالن مخصوص برگزاری مراسم و مهمانیها ست. سالن زمرد با مساحت 100‘ 1 مـ2 و گنجایش حدود 500 تن در طبقۀ نخست هتل واقع شده است. دیگر سالنهای هتل هما عبارت‌اند از: سالن مروارید با 750 مـ2 مساحت، سالن صدف با 380 مـ2 مساحت، سالن آیینه با 100 مـ2 مساحت، و سالن نگین با 50 مـ2 مساحت.
هتل هما با ارائۀ خدماتی نظیر تجهیزات صوتی و تصویری، اینترنت بی‌سیم، امکانات ترجمۀ هم‌زمان، عایق صوتی و سیستم روشنایی در سالن اجتماعات، امکانات مناسبی را برای برگزاری همایشها و سمینارها فراهم می‌آورد. کلوپ ورزشی هتل در طبقۀ زیرهمکف، شامل استخر سرپوشیده، سونای خشک و بخار، دستگاههای بدن‌سازی و زمین تنیس است. این هتل امکاناتی نظیر مرکز خرید و خدمات 24ساعتۀ پزشکی را نیز در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد.

مآخذ

تحقیقات میدانی مؤلف؛ کریمان، حسین، تهران در گذشته و حال، تهران، 1355 ش؛ کریمی، نارسیس، «هتل در معماری معاصر ایران»، معماری و فرهنگ، 1387 ش، شم‌ 31؛ گروه هتلهای هما (مل‌ ‌)؛ نیز:

Homa Hotel Group. www. homahotels. com.
سعیده صائبی‌مقدم

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1670
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست