responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1538

مفید، مرکز پزشکی- آموزشی و درمانی کودکان


نویسنده (ها) : امیرحسین فاطمی

آخرین بروز رسانی : دوشنبه 9 تیر 1399

تاریخچه مقاله

مفید، مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان \ markaz-e pezeškī, āmūzešī va darmānī-ye kūdakān-e mofīd \ ، بیمارستانی واقع در خیابان شریعتی بالاتر از حسینیۀ ارشاد، در محدودۀ منطقۀ 1 شهرداری تهران.
بیمارستان فوق تخصصی کودکان مفید در 1353 ش، با نام مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان تأسیس شد. این مرکز دارای ساختمانی هفت‌طبقه با مساحتی در حدود 000‘12 مـ2 است که توسط حاج حبیب‌الله مفید، رئیس بنیاد نیکوکاری شمس پهلوی، بنا نهاده شد و پس از گذشت چند سال از افتتاح آن، به وزارت بهداشت و درمان واگذار گردید و سرانجام در 1365 ش، زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت.
بیمارستان کودکان مفید یکی از مراکز مهم علمی، آموزشی و پژوهشی تخصصی و فوق تخصصی کودکان در ایران است و افزون بر تهران، روزانه پذیرای بیماران ارجاع‌شده از سراسر کشور، و گاهی کشورهای همسایه است.
در 1389 ش، ساختمان پیشین دانشکدۀ پرستاری و مامایی نیز با موافقت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در اختیار این مرکز قرار گرفت و در 1390 ش، با عنوان ساختمان اداری و پاراکلینیکی بیمارستان کودکان مفید شناخته شد. در حال حاضر (1390 ش)، این مرکز دارای 260 تخت فعال است و همۀ واحدهای اداری، مرکز تحقیقات و همچنین کلینیکهای آن در ساختمان اداری و پاراکلینیکی مستقر شده‌اند.
بیمارستان کودکان مفید دارای این بخشها ست: گوارش، آسم و آلرژی، غدد، روماتولوژی، کلیه، ریه، عفونی، هماتولوژی انکولوژی، اعصاب کودکان، NICU، نوزادان، جراحی مغز و اعصاب، PICU، و اورژانس.
بیمارستان مفید دارای 16 گروه تخصصی و فوق تخصصی در زمینۀ درمان کودکان است که به اجرای پروژه‌های پژوهشی در زمینۀ بیماریهای عفونی کودکان، ارائۀ راه‌حلها و روشهای جدید در زمینۀ تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای کودکان، تعامل با مراکز تحقیقاتی مشابه در سطح بین‌المللی و جز آنها می‌پردازند. در این بیمارستان، همچنین 5 مرکز تحقیقات کودکان در زمینه‌های عفونت، جراحی، اعصاب، درمان هموفیلی، و سلامت نوزادان وجود دارد.
کتابخانۀ بیمارستان کودکان مفید در 1353 ش گشایش یافت و هم‌زمان با گسترش این بیمارستان توسعه پیدا کرد. این کتابخانه از 1390 ش در طبقۀ دوم ساختمان اداری و پاراکلینیکی قرار دارد. منابع این کتابخانه شامل کتاب، مجله، لوح فشرده، پایان‌نامه و نیز منابع دیجیتال متناسب با تخصصهای موجود در بیمارستان، بیشتر در زمینۀ کودکان و تخصصهای وابسته از قبیل عفونی، جراحی، اعصاب، داخلی، نوزادان، خون و کلیه در اختیار پیراپزشکان و دانشجویان قرار داده شده است.
به‌کارگیری شیوه‌های نوین در کتابداری و اطلاع‌رسانی در زمینۀ پیشبرد و اشاعۀ اطلاعات به اعضای هیئت علمی و پژوهشگران و نیز گردآوری مجموعه‌ای غنی از منابع اطلاعاتی ـ تخصصی در زمینۀ فعالیت مرکز آموزشی و درمانی کودکان مفید از جملۀ اهداف و وظایف این کتابخانه است.

مآخذ

جعفری، روح‌انگیز (مدیر پرستاری بیمارستان)، مصاحبه با مؤلف؛ «مرکز پزشکی آموزشی و درمانی کودکان مفیـد»، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی شهید بهشتی (مل‌ )؛ نیز:


Sbmu, www.sbmu.ac.ir(acc. Jan. 21, 2012).
امیرحسین فاطمی

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1538
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست