responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1379

گلستان، فرهنگسرا


نویسنده (ها) : رضا دستجردی

آخرین بروز رسانی : جمعه 23 خرداد 1399

تاریخچه مقاله

گلستان، فرهنگ‌سرا \ farhang-sarā-ye golestān \ ، یا فرهنگ‌سرای خانواده، فرهنگ‌سرایی واقع در محلۀ نارمک، میدان هلال‌احمر، خیابان گلستان، منطقۀ 8 شهرداری تهران.
فرهنگ‌سرای گلستان در 1376 ش در زمینی به مساحت 250‘6 مـ2 در 5 طبقه تأسیس شد. این فرهنگ‌سرا در آغاز با نام «مجتمع فرهنگی ـ هنری گلستان» آغاز به کار کرد؛ اما در 1381 ش نام آن به «فرهنگ‌سرای خانواده» تغییر یافت. سرانجام در 1389 ش نام این فرهنگ‌سرا به «فرهنگ‌سرای گلستان» تغییر داده شد.
فرهنگ‌سرای گلستان دارای کلاسهای آموزشی مختلفی شامل 17 فضای آموزشی، کارگاههای فرهنگی، هنری و اجتماعی، کتابخانه و سالن قرائت‌خانه، نگارخانه، سالن آمفی‌تئاتر و اجتماعات، مرکز مشاوره، کافی‌نت، کانونهای مختلف، باشگاه ورزشی شامل رشته‌های مختلف ورزشی و 6 زیرمجموعه (خانۀ فرهنگ و کتابخانۀ معرفت، خانۀ فرهنگ میدان 16، خانۀ فرهنگ قرآن، خانۀ فرهنگ فدک، خانۀ فرهنگ و کتابخانۀ فرزانگان، و کتابخانۀ دکتر شهیدی) است.
کلاسهای آموزشی این فرهنگ‌سرا شامل آموزش هنرهای دستی و تجسمی، زبان انگلیسی، علوم قرآنی، موسیقی و کامپیوتر است و نیز تشکیل کانونهای همیاران جوان، نجوم، خانوادۀ فردا و خانه‌داران موفق، بانوان، شطرنج، هم‌نوا، طنز، قرآن و عترت، ادبی، مدافعین حقوق شهروندی و جهان‌دیدگان از دیگر واحدهای این فرهنگ‌سرا به شمار می‌آیند.
کتابخانۀ فرهنگ‌سرای گلستان با مساحت حدود 400‘1 مـ2، دارای دو سالن مجزا و قرائت‌خانۀ آقایان و بانوان هر یک با ظرفیت 300 نفر است. در این کتابخانه بالغ بر 000‘ 63 جلد کتاب در زمینه‌های مختلف مذهبی، اجتماعی، علمی، هنری، ادبیات، داستان، تاریخ، جغرافیا و کمک‌درسی وجود دارد. بانک لوح فشردۀ این کتابخانه مجهز به 200‘1 عنوان لوح فشرده در زمینۀ ادبیات، هنر، تاریخ، کامپیوتر، درسی، دانشگاهی، علمی و اطلاعات عمومی است. برپایی جلسه‌های نقد کتاب با حضور اساتید مجرب نیز از دیگر برنامه‌های جنبی کتابخانۀ گلستان است. در این کتابخانه همچنین به مناسبتهای مختلف، سمینارها و نشستهای علمی و تخصصی و جلسه‌های مشاورۀ گروهی و فردی برگزار می‌گردد.
سالن آمفی‌تئاتر فرهنگ‌سرای گلستان با ظرفیت 320 نفر، فضای مناسبی برای برگزاری گفتمانهای آزاد، جشنواره‌ها، بزرگداشتها و کنسرتهای موسیقی است. همچنین در این سالن، فیلمهای روز سینما و نمایشهای ویژۀ کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان اجرا می‌شود.
نگارخانۀ گلستان 128 مـ2 مساحت دارد و در آن آثار هنرمندان در زمینه‌های مختلف هنری ازجمله طراحی، نقاشی، خوش‌نویسی، عکاسی، کاریکاتور، هنرهای تزیینی و صنایع دستی به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

رضا دستجردی

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1379
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست