responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1316

کلوگان


نویسنده (ها) : ناصر پازوکی طرودی

آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399

تاریخچه مقاله

کلوگان \ kolūgān \ ، روستایی از توابع بخش رودبار قصران. این روستا در °51 و ´33 طول شرقی، و °35 و ´52 عرض شمالی، در ارتفاع 833‘1متری از سطح دریا، در فاصلۀ 300‘1متری شمال روستای رودک واقع است.
بخش عمدۀ روستای کلوگان در دو طرف و منتهاالیه جنوب دره و مسیلی واقع شده است که از شمال روستای امامه آغاز می‌شود و طول روستاهای امامۀ بالا و امامۀ پایین را طی می‌کند و در جنوب کلوگان به رودخانۀ جاجرود می‌پیوندد.
بخش دیگر روستای کلوگان در دامنۀ جنوبی و شمالی تپه‌ای واقع است که در شمال روستای کلوگان قرار دارد و تپه‌تخت یا تپه‌سرک نامیده می‌شود. امروزه (1388 ش) یک دکل مخابراتی بر بالای این تپه نصب شده است. بخشی از دامنۀ شمالی تپه‌تخت یا تپه‌سرک به روستای حاجی‌آباد تعلق دارد و زمینها، مزارع و خانه‌های اهالی حاجی‌آباد در آنجا واقع است.
در حدود 300متری جنوب روستای کلوگان و در شرق مسیل رودخانۀ میان روستا تپه‌ای منفرد و نسبتاً بلند وجود دارد که اهالی آن را تخت‌کوه می‌نامند. در بالای این تپه چند اصله درخت سرو کوهی و شماری قطعۀ بزرگ و کوچک سنگهای کبودرنگ وجود دارد. در گذشته در این محل سنگی بزرگ وجود داشت و اهالی آن را مظهر امامزاده‌ای به نام محمدعلی می‌دانستند؛ از همین رو به آن اعتقاد داشتند و آن را زیارت می‌کردند. در ایام تاسوعا و عاشورا دسته‌های سینه‌زنی در آنجا گرد می‌آمدند و مراسم خود را برگزار می‌کردند. در سالهای پس از انقلاب اسلامی عده‌ای در طلب یافتن گنجهای خیالی آن سنگ را شکسته و خرد کردند. از آن پس اعتقاد اهالی نسبت به آن سست شد؛ اما هنوز عده‌ای همچنان به آن اعتقاد دارند.
روستای کلوگان در تابستان حدود 100، و در زمستان حدود 30 خانوار جمعیت دارد. نام خانوادگی اهالی بومی روستای کلوگان به ترتیب کثرت جمعیت سعیدا، عالی، الله‌دادی و قصرانی است.
بیشتر جوانهای روستای کلوگان به تهران مهاجرت کرده‌اند و به کار کفاشی اشتغال دارند. شماری از پیرمردان این روستا نیز که همچنان در محل ساکن‌اند، به باغداری، کارگری و مشاغل خدماتی مشغول‌اند. مهم‌ترین محصولات کشاورزی این روستا گیلاس و گردو ست.
آب آشامیدنی روستای کلوگان از چشمه‌دشتک تأمین می‌گردد. این چشمه در میان مسیل آبریز روستای امامه قرار دارد و آب آن از ذخایر زیرزمینی کوه ورجین سرچشمه می‌گیرد. چشمۀ دیگری در جبهۀ شمال‌شرقی و مجاور محدودۀ روستا وجود دارد که چشمه‌پدر نامیده می‌شود و در گذشته آب روستا از آن برداشت می‌شد.
در میان بافت مرکزی روستای کلوگان خانه‌ای وجود دارد که گفته می‌شود متعلق به مهندس سیحون، از معماران برجستۀ تاریخ معاصر ایران است. اهالی روستا می‌گویند همسر استاد علی‌اکبر صنعتی، از هنرمندان و مجسمه‌سازان مشهور معاصر ایران، از اهالی کلوگان بوده است. در این روستا به‌سبب شمار اندک دانش‌آموز مدرسه‌ای نیست.
بافت تاریخی روستای کلوگان در طی 2-3 دهۀ اخیر تخریب شده است و جز دو خانۀ متعلق به دورۀ پهلوی دوم، اثر تاریخی ـ فرهنگی دیگری در این روستا وجود ندارد.

ناصر پازوکی طرودی

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1316
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست