responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1051

سیدخندان


نویسنده (ها) : حسن موسوی زاده

آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399

تاریخچه مقاله

سید خندان \ seyyed xandān \ ، نام محله و پلی در محدودۀ خیابان شریعتی (جادۀ قدیم شمیران)، واقع در منطقۀ 3 شهرداری تهران.
شهرت این محله برگرفته از نام سیدی خوش‌رو موسوم به سید خندان است. او در روزگاری که هنوز شمیران به تهران نپیوسته بود، در محل ایستگاه وسایل نقلیۀ موتوری از مسافران خسته‌ای که با اسب و قاطر و یا خودرو سواری و اتوبوس از تهران راهی شمیران بودند، در کنار قهوه‌خانه‌ای که حوض و درختان تناوری داشت، با آب خنک و یا چای با رویی گشاده و خندان پذیرایی می‌کرد. رفتار این شخص مسافران را تحت تأثیر قرار داده بود؛ چنان‌که کم‌کم نام آن محل به سید خندان مشهور شد.
امروزه (1388 ش)، محلۀ سید خندان یکی از محله‌های مرزی منطقۀ 3 تهران به شمار می‌رود که با منطقه‌های 4 و 7 هم‌جوار است. این محله از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه رسالت، از غرب به بزرگراه شهید حقانی، و از شرق به خیابان دکتر شریعتی محدود است. در این محله که بافت مسکونی آن با واحدهای تجارتی و اداری آمیخته شده است، همواره جمعیت شناور بسیاری در طول روز تردد می‌کنند. همچنین پل سید خندان که از پلهای مشهور تهران به شمار می‌آید، در تقاطع خیابان شریعتی و بزرگراه رسالت، و در این محله واقع شده است. ساختمان قدیمی بی‌سیم و رادیو، موزۀ رضا عباسی، هتل بین‌المللی تهران، و ادارۀ مخابرات تهران نیز ازجملۀ مکانهای مهم این محله و اطراف آن هستند (نک‌ : بلاغی، 109؛ رضویان، 7؛ «وجه تسمیه ... »، بش‌ ؛ «وجه نام‌گذاری ... »، بش‌ ؛ طباطبایی، 120).

مآخذ

بلاغی، عبدالحجت، تاریخ تهران، قسمت شمالی و مضافات، شمران قدیم، قم، 1350 ش؛ رضویان، امیرشهاب، «حکایت آن مرد قدبلند و پل سید خندان»، اعتماد ملی، تهران، 1386 ش، شم‌ 391؛ طباطبایی، محمدهادی و دیگران، تهران 100، ویژه‌نامۀ صدسالگی شهرداری تهران، تهران، 1387 ش؛ «وجه تسمیۀ محلات تهـران»، محله‌های تهران و علت نام‌گذاری آنها (مل‌ )؛ «وجه نام‌گذاری محلۀ سید خندان در تهران»، غدیر (مل‌ )؛ نیز:

Ghadeer, www.ghadeer.org / site / qasas / ebrat / ebrat010. htm (acc. Jul. 21,2009); Tebyan, www.tebyan.net / index.aspx?pid=85462 (acc. Jul. 21,2009).
حسن موسوی‌زاده

اسم الکتاب : دانشنامه تهران بزرگ المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1051
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست