responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه ایران المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 2013

اردک ماهی


نویسنده (ها) :

آخرین بروز رسانی :
سه شنبه 10 دی 1398
تاریخچه مقاله

اُرْدَک‌ماهی [ordak-māhī]، هر یک از چند‌گونه ماهیان حریص آبهای شیرین، متعلق به خانوادۀ اردک‌ماهیان که هم برای فروش و هم به عنوان ورزش صید می‌شوند. این ماهیان را می‌توان از طریق بدن کشیده، پولکهای کوچک، سر دراز، پوزۀ بیل مانندِ پهن و دهان بزرگ با دندانهای قوی شناسایی کرد. باله‌های پشتی و مخرجی آنها در انتهای بدن، نزدیک دم قرار دارند.
اردک‌ماهی شمالی (اِسوکْس لوکیوس) در اروپا، شمال آسیا و آمریکای‌شمالی دارای بدنی‌پوشیده از‌لکه‌های کمرنگ لوبیا‌شکل، و قسمتهای پایین سرپوشهای آب‌ششی آن فاقد پولک است؛ اما رنگ بدنش بسته به موقعیت محل زیست و میزان سن تفاوت دارد. ماهیان یک ساله‌ای که در میان گیاهان آبزی رودخانه‌ها زندگی می‌کنند به رنگ سبز روشن‌اند. اردک‌ماهی، ماهی نسبتاً شایعی برای شکار تفریحی است که حداکثر وزن آن حدود 21 کیلوگرم، و اندازه‌اش حدود 4/ 1 متر است. جثۀ‌ جنس ماده بزرگ‌تر از جنس نر است. ماهی نر از 2 تا 3 سالگی، با طولی معادل 25 تا 40 سانتی‌متر و وزنی بالغ بر 500 گرم به سن بلوغ می‌رسد و جنس ماده در 3 تا 5 سالگی که طولی معادل 40 تا 55 سانتی‌متر، و وزنی حدود 500 گرم تا یک کیلوگرم دارد، بالغ می‌شود. متوسط طول عمر این ماهی 30 سال، و زیستگاه آن رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی با بستری شنی و مملو از گیاهان آبزی است. اردک‌ماهی بزرگ و اردک‌ماهی کوچک از نظر زیستگاه، با اردک‌ماهی شمالی که در ایران به اردک ماهی معمولی معروف است، مشابهت دارند.
اردک‌ماهیانْ شکارچیان تک‌روی هستند که در آب یا میان تود‌ه‌ای از گیاهان آبزی بدون حرکت قرار می‌گیرند و به محض اینکه شکار نزدیک شد، ناگهان با حرکت سریع دم به طرف طعمه می‌پرند و آن را به چنگ می‌آورند. اردک‌ماهیان معمولاً ماهیان کوچک، حشرات و بی‌مهرگان کوچک آبزی را شکار می‌کنند، اما انواع بزرگ‌ترِ این ماهیان طعمه‌هایی نظیر مرغان آبی و پستانداران آبزی کوچک را نیز می‌گیرند. اردک‌ماهیان در پایابهای پرعلف از اواخر فصل زمستان تا فصل بهار تخم‌ریزی می‌کنند.

اردک‌ماهی در راستۀ آزاد‌ماهی‌شکلان طبقه‌بندی می‌شود. اردک‌ماهی بزرگ (اِسوکْس ماسْکوینُنْگی) بزرگ‌ترین ماهی از خانوادۀ اردک‌ماهیان، با وزن متوسطی حدود 9 کیلوگرم است، اما ممکن است طول آن به 8/ 1 متر و وزنش به 36 کیلوگرم یا بیشتر برسد. نشانه‌های شناخت این نوع اردک‌ماهی بدنی دراز، و زیرِگونه‌ها و سرپوشهای آب‌ششی بدون پولک است. (155)

اسم الکتاب : دانشنامه ایران المؤلف : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 2013
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست