اسم الکتاب : نظريه شناخت المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 65
بخش اول:
معرفت نخستين
همانطور
كه توضيح داده شد فلاسفه اسلامى منشأ اصلى ادراكات و معارف بشر را عملى ذهنى كه از
آن به «انتزاع» تعبير مىشود مىدانند، و بدين لحاظ «نظريه انتزاع» عنوان نظريه
فلاسفه اسلامى در منشأ پيدايش ادراكات است.
نظريه
انتزاع در بندهاى زير خلاصه مىشود:
1.
نفس انسان در ابتداى تكوّن فاقد معلومات است، و هيچگونه معرفتى چه فطرى و چه
غيرفطرى در لوح نفس وجود ندارد.
2.
فعّاليت ادراكى انسان از احساس آغاز مىشود، و نخستين صور ادراكى از راه احساس
براى انسان حاصل مىشوند.
3.
معلومات و ادراكات بشر منحصر به محدوده يافتههاى حسّى نيست، بلكه در نتيجه تداوم
فعّاليت حسّى، ذهن به مرحله بلوغ رسيده و اقدام به انتزاع و ابداع مفاهيم و
تصوّرات جديد مىنمايد.
اسم الکتاب : نظريه شناخت المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 65