و
همانا ستمكاران برخى پيوسته به برخى ديگرند و خداوند فرمانرواى پرهيزگاران است.
بنابراين،
در آيات فوقالذكر، جواز تبعيت تنها به امر و فرمانى اختصاص داده شده است كه از
سوى خدا بر رسول خدا فرو فرستاده شده و با دلالت بر انحصار ولايت متقين در ذات
اقدس حقتعالى: (وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ) بر اين
حقيقت تأكيد شده كه جز خدا كسى شايستگى امر و نهى و فرمان ندارد و لذا متقيان و
پرهيزگاران جز از ولايت خداوند پيروى نمىكنند و جز به فرمان او گردن نمىنهند.
واژه
ششم: «اطاعت»
آيات
قرآنى مربوط به وجوب اطاعت خداوند و حصر جواز اطاعت در ذات اقدس حقتعالى فراوانند
و مضامين وارده در اين آيات نيز متنوع و متعدّد است، براى بررسى اين آيات و دلالت
آنها بر مسئله انحصار حاكميت و فرمانروايى در ذات اقدس حقتعالى، بحث درباره اين
آيات را در دو قسمت به پايان مىبريم.
قسمت
اول
اشارهاى
به برخى مقدمات بحث كه لازم است مورد توجه قرار گيرد:
مقدمه
اول: اوامر مربوط به وجوب اطاعت از خدا ارشاد به حكم عقل است كه حكم به وجوب اطاعت
خدا مىكند. براهين عقلى دال بر وجوب اطاعت از خداوند و حصر جواز اطاعت بالذات در
ذات اقدس خداوند را در گذشته مشروحاً بيان كرديم.