اسم الکتاب : فقه نظام سياسى اسلام المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 131
2. توحيد
افعالى؛
3.
توحيد حاكميّت.
توحيد
در حاكميّت، نظام سياسى الهى مبتنى بر حاكميت الهى را نتيجه مىدهد.
توحيد
ذاتى و صفاتى خداى متعال مستلزم توحيد افعالى است و توحيد افعالى خداى متعال
مستلزم توحيد در حاكميّت الهى است و توحيد حاكميّت ذات حقتعالى، نظام سياسى الهى
مبتنى بر حاكميّت الهى را نتيجه مىدهد.
اين
تسلسل در استلزام، نياز به توضيح و تبيين دارد كه در ذيل- طى چند مطلب- به آن
مىپردازيم:
الف:
توحيد ذاتى و صفاتى خداوند
توحيد
ذاتى و صفاتى خداى متعال به معناى نفى تعدّد و تبعّض در ذات خداى متعال است و در
كلام و فلسفه با براهين قطعى به اثبات رسيده است. حاصل و نتيجه براهين دالّه بر
توحيد ذاتى و صفاتى خداى متعال اين است كه: ذاتى كه منشأ همه كمالات وجودات است
محال است عقلًا، تعدد و تبعّضپذير باشد. نتيجه قطعى اين تعددّ و تبعّضناپذيرى،
توحيد افعالى است.
ب:
توحيد افعالى خداوند
توحيد
افعالى بدين معناست كه هر فعل و حركت و ايجاد و وجودى بايد از ذات خداى متعال
سرچشمه بگيرد. هر فاعلى در فعلى كه مىكند و هر مؤثرى در تأثير و اثرى كه از خود
بروز مىدهد، متكى به خدا بوده و وجود و حركت و فعل و تأثير خود را وامدار خداى
متعال است. بنابراين، فاعليت و مؤثريت هر مؤثر و فاعلى به فاعليت خداى واحد احد بر
مىگردد و لذا فاعليت و فعل و تأثير نيز در جهان هستى، فاعليت و فعل و تأثير خداى
واحد احد است. اين پندار كه فاعل يا مؤثرى در فعل و تأثير خود
اسم الکتاب : فقه نظام سياسى اسلام المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 131