اسم الکتاب : فقه نظام سياسى اسلام المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 121
پرتو اين
تضاد تأمين مىشود. حاكم، سركشى محكومين را درهم مىكوبد و محكومين، سركشى حاكم را
لجام مىكنند و همه فلسفههاى سياسى مبتنى بر ماترياليسم، شيوههايى از ساماندهى
اين تضاد و فروكوبى متقابل خوى تجاوزگرى حاكم و محكوم است.
و
از آنجا كه وجود حكومت در جامعه بشر اجتنابناپذير است و هر جامعهاى به حاكم و
محكوم تقسيم مىشود، و در نتيجه اين سه بند كه عصاره نتايجى است كه بر ماترياليسم
سياسى بار مىشود، نمىتوان براى جامعه بشر روز خوشى تصوّر نمود و آينده جامعه
بشرى همچنان صحنه نبرد بىرحمانهاى خواهد بود ميان دو نيروى سركش و خودخواهى كه
هر يك بقاء و منفعت خويش را در سركوبى ديگرى مىبيند.
با
توجه به دلايل و براهين محكم و قاطعى كه وجود خداى عادل و كامل مطلق را اثبات
مىكند و بطلان نگاه ماترياليستى را به جهان و انسان ثابت مىكند، خطا بودن بنياد
فلسفى جهانبينى ماترياليستى روشن و مسلم است و بالطبع نتيجه منطقى آن، بطلان
جهانبينى سياسى مبتنى بر آن است.
در
گذشته به دلايل روشنى كه گواه بر بطلان نگاه ماترياليستى به جهان و انسان است،
اشارهاى كوتاه داشتيم، افزون بر آنچه در آنجا گذشت، بن بستهاى تفكر ماترياليسم
سياسى كه در اينجا به آن اشاره كرديم، خود گواه روشنى بر بىپايگى اين انديشه و
نظريات و ديدگاههاى فلسفى و سياسى برخاسته از آن است.
3.
جهانبينى سكولاريزم دينى معتقد به خداى غير فعال
جهانبينى
معتقد به خداى غير فعال يا سكولاريزم دينى، خدا و سپس دين را از صحنه زندگى كنار
مىگذارد و معتقد است كه خدا و دين خدا نبايد در امور بشر دخالت كنند؛ زيرا دخالت
خدا در امور مخلوقات به طور عموم، در همان لحظههاى
اسم الکتاب : فقه نظام سياسى اسلام المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 121