responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى المؤلف : اراکی، محسن    الجزء : 1  صفحة : 75

ثمره عرفان، همان حكمتى كه در قرآن كريم از آن به خير كثير تعبير شده و بهترين ارمغان انبيا براى جامعه بشر به شمار رفته است. بزرگ‌ترين معلمان اين حكمت، انبياى الهى مى‌باشند و برتر از همه پيامبر اكرم، محمد مصطفى صَلَّى‌اللَّهُ عَلَيه‌وَآلِه است‌[1].

2. ذات حق؛ موضوع معرفت عرفانى‌

از ديگر ويژگى‌هاى معرفت عرفانى اين است كه موضوع اين معرفت، ذات اقدس حق متعال است. در ديگر علوم و معارف- حتى در معرفت فقهى و فلسفى- موضوع معرفت، آيات و آثار و جلوه‌هاى حق متعال است. در يك كلام، در تمامى حوزه‌هاى معرفتى ديگر موضوعِ علم و مطلوب جستار علمى و متعلق كشف و معرفت، اثرى از آثار ذات حق و جلوه‌اى از جلوه‌هاى اوست؛ ولى در معرفت عرفانى، ذات اقدس حق، خود متعلق طلب و موضوع معرفت است و همه آثار و آيات حقانى، فانى در ذات او و آينه محض ذات مقدس او مى‌باشند:

عكس روى تو چو در آينه جام افتاد

عارف از خنده مى در طمع خام افتاد

حسن روى تو به يك جلوه كه درآينه كرد

اين همه نقش در آيينه اوهام افتاد[2]

اين طمع خام، همان حق معرفتى است كه در كلام رسول خدا صَلَّى‌اللَّهُ عَلَيه‌وَآلِه بدان اشاره رفته است:

«مَا عَرَفنَاكَ حَقَّ مَعرِفَتِكَ».

و همان نظر تامّى‌


[1] . هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ اوست آن كه در ميان ايشان فرستاده‌اى از آنان برانگيخت كه آياتش را بر آنان بخواند و پاكشان كند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد»( سوره جمعه: 2).

[2] . حافظ.

اسم الکتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى المؤلف : اراکی، محسن    الجزء : 1  صفحة : 75
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست