اسم الکتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 75
ثمره عرفان،
همان حكمتى كه در قرآن كريم از آن به خير كثير تعبير شده و بهترين ارمغان انبيا
براى جامعه بشر به شمار رفته است. بزرگترين معلمان اين حكمت، انبياى الهى
مىباشند و برتر از همه پيامبر اكرم، محمد مصطفى صَلَّىاللَّهُ عَلَيهوَآلِه
است[1].
2.
ذات حق؛ موضوع معرفت عرفانى
از
ديگر ويژگىهاى معرفت عرفانى اين است كه موضوع اين معرفت، ذات اقدس حق متعال است.
در ديگر علوم و معارف- حتى در معرفت فقهى و فلسفى- موضوع معرفت، آيات و آثار و
جلوههاى حق متعال است. در يك كلام، در تمامى حوزههاى معرفتى ديگر موضوعِ علم و مطلوب
جستار علمى و متعلق كشف و معرفت، اثرى از آثار ذات حق و جلوهاى از جلوههاى اوست؛
ولى در معرفت عرفانى، ذات اقدس حق، خود متعلق طلب و موضوع معرفت است و همه آثار و
آيات حقانى، فانى در ذات او و آينه محض ذات مقدس او مىباشند:
اين
طمع خام، همان حق معرفتى است كه در كلام رسول خدا صَلَّىاللَّهُ عَلَيهوَآلِه
بدان اشاره رفته است:
«مَا
عَرَفنَاكَ حَقَّ مَعرِفَتِكَ».
و
همان نظر تامّى
[1] . هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا
مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ
وَ الْحِكْمَةَ اوست آن كه در ميان ايشان فرستادهاى از آنان برانگيخت كه آياتش را
بر آنان بخواند و پاكشان كند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد»( سوره جمعه: 2).