اسم الکتاب : آزادى و عليت در فلسفه اسلامى معاصر و فلسفه مغرب زمين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 47
و نيز ثابت
شد كه او بذات خود فياض است، و به حقيقت خود نورافشان است، و به خودى خود روشنى
بخش آسمانها و زمين است، و به هستى خود خاستگاه عالم خلق و امر است،- اگر اين
حقايق ثابت شد روشن و محقق خواهد بود كه همه موجودات به يك اصل و ريشه باز
مىگردند، و همگى از يك سنخ و گوهرند، كه آن حقيقت است و باقى شؤون او، و اوست ذات
و جز او اسماء و صفات او، و او است اصل و ما سواى او اطوار و شؤون او، و اوست
موجود، و جز او جهات و حيثيات اويند.
ج.
علت و معلول
از
آنچه گفته شد مفاهيم «علّيت، علّت، معلول» مشخص مىشود، علّت، وجود مستقلّى است كه
از معلول خود بى نياز، و وجود دهنده و نيز وجوب دهنده معلول است، و معلول، وجود
وابسته محض است كه جز ارتباط و پيوستگى به علّت چيزى نيست، و در برابر علّت از
هيچگونه شخصيت و هويتى جز پيوستگى و وابستگى به علّت برخوردار نيست، و «علّيّت»
جدا از ذات معلول و علّت نيست، ذات علّت در مقام تأثير و ايجاد «علّيّت» اوست، و
ذات معلول از آن نظر كه معلول است جز «علّيّت» در مقام قبول نيست.
در
مجموعه «علّت و معلول» از نظر تحليل ذهنى سه مفهوم وجود دارد:
1.
علّت، يعنى «موجِد» يا ايجاد كننده؛
2.
معلول، يعنى «موجَد» يا ايجاد شونده؛
3.
علّيت، يعنى «ايجاد».
جدائى
اين سه مفهوم از يكديگر تنها به گونهاى از فرض و مجاز ذهنى امكان دارد، اين سه
مفهوم حتى در عالم ذهن و تحليل عقلى از يكديگر قابل انفكاك نيستند، مگر به نحوى از
مجاز عقلى. علّت و علّيت و معلول حقايق و مفاهيم بهم پيوسته و به يكديگر
وابستهاند، كه در واقع و نيز در تعقل قابل تفكيك از يكديگر نيستند، علّت از آن
نظر كه علّت است از علّيت و معلول، قابل تفكيك نيست، و هم چنين معلول و نيز علّيّت
هر يك از يكديگر، و نيز از مفهوم علّت جدائىپذير نيستند.
ملا
صدرا مىگويد:
«فالمعلول
بالذات أمر بسيط كالعلة بالذات، وذلك عند تجريد الالتفات إليهما فقط، فإنّا إذا
اسم الکتاب : آزادى و عليت در فلسفه اسلامى معاصر و فلسفه مغرب زمين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 47