اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 433
2. اجمال
در مدلول تصديقى:
مدلول
تصديقى همان گونه كه در گذشته توضيح داده شد بر سهگونه است:
1)
مدلول تصديقى اوّل: كه دلالت استعمال لفظ است بر اراده استعمال لفظ درمعنا؛
2)
مدلول تصديقى دوّم: كه دلالت استعمال لفظ است بر اراده تفهيم معناى لفظ به مخاطب؛
3)
مدلول تصديقى سوم: كه دلالت استعمال لفظ است بر اراده جدّى معناى لفظ از سوى
متكلّم.
و
از آنجا كه اجمال در مدلول تصديقى در هر يك از مداليل فوق قابل تصور است، اجمال در
كلام بر سهنوع متصوّر است:
\*
نوع اول: اجمال در مدلول تصديقى اول:
اجمال
در مدلول تصديقى اوّل در آنجاست كه كلامى از متكلّم سر زند و احتمال برود كه با
اراده كامل گوينده همراه نباشد؛ يعنى از روى غفلت يا سهو و خطا و يا در حال عدم
هوشيارى- نظير خواب يا مستى- يا در حال فقدان آزادى اراده؛ نظير حالت اجبار و
اكراه و امثال آن سر زده باشد.
اين
نوع اجمال، با ظهور رفتار عاقلانه در ارادى بودن آن منافات دارد، و لهذا در رفتار
عقلا به اين نوع احتمال اعتنا نمىشود. بنابر اين، ظاهر حال رفتارى فرد عاقل و
مريد، بالقوّه وجود ارادهاى است كه رفتار گفتارى از آن نشأت مىگيرد و مبناى
دلالت تصديقى اول نيز همين است. از آنچه گفتيم ضمناً معلوم شد:
\*
در موارد اجبار و اكراه، آنچه مختل مىشود مدلول تصديقى اول كلام است؛ زيرا فقدان
آزادى اراده بهمعناى فقدان اراده استعمالى مورد بحث است؛ چون مقصود از اراده
استعمالى اراده آزاد است.
اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 433