اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 389
\* تصوير
چهارم:
تصويرى
ديگر از جامع بنابر قول به اعم در بيانات محقّق بزرگوار امام خمينى (قدس سره)
تقرير شده است كه تصويرى از جامع تركيبى بين افراد اعم است، و حاصل آن با ذكر چند
مقدّمه از قرار ذيل است:
مقدمه
اوّل: وصف صحّت و فساد از اوصاف عارضه ماهيات معانى شرعيه مىباشد؛ نه از
مقوّمات آنها، و به همين دليل «صلاة» گاه به وصف صحّت متّصف مىشود و گاه به وصف
فساد. بنابر اين، ماهيات اين معانى شرعيه، مقدّم بر وصف صحّت و فسادند و وصف صحّت
و فساد عارض بر آنها مىباشد.
مقدمه
دوّم: مركبات اعتباريهاى كه مشتمل بر هيئت و مادّه مىباشند، چند گونه
مىتوانند باشند:
\*
گاه هيئت و مادّه متعينه و مخصوصهاى در آنها لحاظ شده به نحوى كه ماهيت آنها
متقوّم به آن هيئت خاص و ماده خاصّه است؛
\* و
گاه هيئت، متعين است ولى ماده نامتعين؛
\* و
گاه هيئت، نامتعين است ولى مادّه متعين؛
\* و
گاه هيئت و مادّه، هر دو نامتعينّاند؛ البته اين عدم تعين، معمولًا عدم تعين محض
و مطلق نيست؛ بلكه عدم تعين ما بين الحدّين است؛ يعنى عدم تعين در بين مراتبى است
كه مرتبه ادنى و اعلاى آنها متعين است.
مركبات
اعتباريهاى نظير «خانه»، «مدرسه»، «خودرو»، «دوچرخه»، «كتاب» و امثال آنها،
مركباتى هستند كه از لحاظ هيئت و مادّه نامتعيناند؛ به همان نحو از عدم تعينّى كه
توضيح داديم. لذا، «خانه» به خانه كوچك مختصرى كه از گل است و بيش از يك اطاق
ندارد گفته مىشود، و به خانه بزرگى كه از سنگ مرمر ساخته شده و دهها اطاق دارد
نيز گفته مىشود. در ساير مركبات اعتباريهاى كه در بالا مثال زديم وضعيت به همين
نحو است.
مقدمه
سوّم: معانى شرعيه از قبيل مسمّيات: «صلاة»، «صوم»، «حج»، و امثال آنها
از قبيل مركبات اعتباريهاى هستند كه از نظر هيئت و مادّه در محدوده حدّ اعلى و
ادناى معينى غير
اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 389