اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 124
2. نظريه
علامه طباطبايى: «اعتبار وحدت لفظ و معنا»؛
3.
نظريه «آليت لفظ براى معنا»؛
4.
نظريه محقّق صدر (رحمة الله عليه): «قرن اكيد»؛
5.
نظريه مختار: «اعتبار حكايت».
[1]:
مسلك جعل تلازم واقعى
محقّق
عراقى (رحمة الله عليه) معتقد است: رابطه بين لفظ و معنا، نوعى تلازم واقعى است كه
سبب پيدايش آن، وضع است. بنابر اين، «وضع»، عبارت است از: جعل تلازم واقعى بين لفظ
و معنا.
براى
توضيح اين نظريه، مقدمهاى را بايد بيان كنيم:
از
ديدگاه محقّق عراقى، مفاهيم ذهنى- از لحاظ نحوه وجود «محكى عنه»- به سه دسته قابل
تقسيماند:
1)
مفاهيمى كه وجود محكى عنه آنها در ظرف خارج است. نظير: مفهوم درخت، انسان، شمس،
قمر و امثال آنها. اين دسته از مفاهيم، همگى مفاهيمى هستند كه از موجوداتى حكايت
مىكنند كه وجود خارجى دارند؛
2)
مفاهيمى كه وجود محكى عنه آنها متقوّم به ذهن است و در خارج وجود ندارند. اين دسته
از مفاهيم، قوامشان به لحاظ ذهنى است، به گونهاى كه با انتفاى لحاظ ذهنى، وجود
محكى عنه آنها منتفى مىشود. مفاهيمى نظير غول، سيمرغ و عنقا از اين قبيلاند.
بلكه مفاهيمى نظير: فصل و جنس و كلّى و جزئى نيز از همين قبيلاند؛ زيرا اگرچه
مفاهيم دسته اخير (فصل و جنس و ساير مفاهيم منطقى از اين دست) از حقايقى برون از
ذهن انتزاع شدهاند؛ لكن مع الوصف، قوام آنها به انتزاع ذهنى است و بدون اين
انتزاع ذهنى، وجود و تقرّرى ندارند؛
3)
مفاهيمى كه وجود خارجى ندارند؛ لكن وجود محكى عنه آنها به لحاظ ذهنى و اعمال قوه
ذهن نيز بستگى ندارد؛ بلكه مفاهيمى هستند مستقل از لحاظ ذهن كه در صورت انتفاى ذهن
و لحاظ ذهنى منتفى نخواهند شد. محكى عنه اين دسته از
اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 124