1. صفای قلب، درخشش طبع و تیز
بینی؛ زیرا سیری حماقت و کُودنی به بار
میآورد و قلب را کور و بخارات را در مغز زیاد میکند و
حالی شبیه مستی به بار میآورد؛
2. رقت و صفای قلب که انسان را برای درک لذت
مناجات آماده میسازد و سبب تأثر یاد خدا میشود؛
3. انکسار و تواضع و زوال، حالت گردنکشی و
شادامانی که ابتدای طیغان و غفلت از یاد خداست؛
4. درهم شکستن میل به گناه و تسلط بر نفس اماره؛
زیرا منشأ همة گناهان شهوات و قوای انسانی است و مادة قوا و
شهوات خوردنیها و نوشیدنیهاست؛
7. شهوت معصیت را کم میکند و خواب را که باعث
تضییع روزگار و عمر و موجب «کلال»[2]
طبع، و فوات نماز شب است را کم میکند.[3]
پرخوری
امام علی: إِدْمَانُ الشِّبَعِ يُورِثُ أَنْوَاعَ الْوَجَعِ؛ «اعتیاد به سیری،
انواع دردها را به همراه میآورد».[4]
امام علی: لَا تَجْتَمِعُ الصِّحَّةُ وَالنَّهَم؛ «تندرستی و پُرخوری،
با هم گرد نمیآیند».[5]
رسول خدا: لَا تُمِيتُوا الْقُلُوبَ بِكَثْرَةِ الطَّعَامِ وَالشَّرَابِ وَإِنَّ
الْقُلُوبَ تَمُوتُ كَالزَّرْعِ إِذَا كَثُرَ عَلَيْهِ الْمَاءُ؛ «دلها را با
فراوانیِ خوراک و نوشاک نمیرانید؛ زیرا دل به سان کِشت،
اگر آب زیادی بدان رسانده شود، میمیرد».[6]