به حكم پيدا كند واجب است به
مكه برگردد هرچند از عرفات باشد واز مكه محرم شود وچنانچه به جهت تنگى وقت يا عذر
ديگرى نتواند به مكه برگردد از همان جايى كه هست محرم شود وهمچنين است اگر بعد از
وقوف به عرفات يادش بيايد ياحكم را ياد بگيرد بايد از جايى كه هست احرام ببندد
هرچند متمكن از بازگشت به مكه واحرام از مكه باشد وچنانچه اصلا يادش نيامد وحكم را
ندانست تا از اعمال حج فارغ شد حجش صحيح است.
مساله
266- كسى كه احرام حج را از روى علم وعمدترك كند لازم است تداركش نمايد
وچنانچه پيش ازوقوف به عرفات متمكن از تدارك نشود حجش فاسدولازم است سال بعد اعاده
اش نمايد.
مساله
267- احوط اين است شخصى كه احرام حج تمتع بسته پس از احرام وپيش از رفتن
به عرفات طواف مستحبى ننمايد وچنانچه طواف نمود بنابر احتياط بعد ازطواف تلبيه را
تجديد كند.