كفايت نمى كند والتفات به طرف
راست و چپ وپشت سر هنگام سعى عيبى ندارد.
مساله
243- نشستن روى صفا يا مروه يا در بين آنها به جهت استراحت عيبى ندارد
گرچه احوط اين است كه بين آن دو ننشيند.
احكام
سعى
در
گذشته گفته شد كه سعى از اركان حج است وترك آن عمدا با علم يا جهل به حكم تا زمانى
كه تداركش پيش ازوقوف به عرفات ممكن نشود حج باطل واعاده اش درسال بعد لازم خواهد
بود واظهر اين است كه احرامش نيز باطل خواهد بود اگرچه احوط واولى اين است كه عدول
به افراد نموده وسعى را به قصد اعم از حج افرادوعمره مفرده تمام نمايد.
مساله
244- هرگاه سعى از روى فراموشى ترك شود هر وقت ياد او بيايد بايد بجا
آورد هرچند ياد آمدنش پس از فراغت از اعمال حج باشد وكسى كه شخصا نتواند يابرايش
مشقت داشته باشد بايستى نايب بگيرد وحجش در هر دو صورت صحيح خواهد بود.
مساله
245- كسى كه شخصا پياده يا سواره نتواند سعى را