مسأله 102- خونى كه بواسطه كوبيده شدن، زير ناخن يا زير
پوست مىميرد، اگر طورى شود كه ديگر به آن خون نگويند پاك، و اگر به آن خون بگويند
نجس است، و در اين صورت چنانچه ناخن يا پوست سوراخ شود اگر بيرون آوردن خون و
تطهير محل جهت وضو يا غسل مشقت دارد بايد تيمّم نمايد. و بنابر احتياط لازم وضو هم
بگيرد به طورى كه وقت وضو گرفتن آب وضو نجس نشود.
مسأله
103- اگر انسان نداند كه خون زير پوست مرده يا گوشت بواسطه كوبيده شدن
به آن حالت در آمده پاك است.
مسأله
104- اگر موقع جوشيدن غذا ذرّهاى خون در آن بيفتد، تمام غذا و ظرف آن
نجس مىشود. و جوشيدن و حرارت و آتش پاك كننده نيست.
مسأله
105- زردابهاى كه در حال بهبودى زخم در اطراف آن پيدا مىشود، اگر
معلوم نباشد كه با خون مخلوط است پاك مىباشد.
6،
7- سگ و خوك:
مسأله
106- سگ و خوكى كه در خشكى زندگى مىكنند حتى مو و استخوان و پنجه و ناخن
و رطوبتهاى آنها نجس است، ولى سگ و خوك دريائى پاك است.
8-
كافر:
مسأله
107- كافر يعنى كسى كه منكر خدا يا نبوّت است و يا معترف به آن نيست و
يا براى خدا شريك قرار مىدهد، و همچنين غلاة (يعنى آنهائى كه يكى از ائمه (عليهم
السلام) را خدا خوانده يا بگويند خدا در او حلول كرده است) و خوارج و نواصب (يعنى
آنهائى كه با ائمه اطهار (عليهم السلام) دشمنى مىنمايند) نجسند و امّا اهل كتاب
(يعنى يهود و نصارى و مجوس) كه پيغمبرى حضرت خاتم الانبياء محمد بن عبدالله (صلى
الله عليه وآله وسلم) را قبول ندارند، نيز بنابر مشهور نجس مىباشند، و اين قول
موافق احتياط است و لكن بنابر اظهر اين طوايف پاكند، و نيز كسى كه ضرورى دين يعنى
چيزى را كه مثل نماز و روزه مسلمانان جزء دين اسلام مىدانند منكر شود، چنانچه
بداند آن چيز ضرورى دين است نجس