responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : التبريزي، الميرزا جواد    الجزء : 1  صفحة : 169

از رسيدن به آيه سجده بفهمد، بايد آن سوره را رها كند و سوره ديگر بخواند، و اگر بعد از خواندن آيه سجده بفهمد، احتياطاً به سجده اشاره نموده و سوره را تمام كند و بعد از نماز بايد سجده آن را بجاآورد.

مسأله 994- اگر در نماز آيه سجده را گوش دهد نمازش صحيح است، و بنابر احتياط به سجده اشاره نمايد و بعد از نماز سجده آن را بجاآورد.

مسأله 995- در نماز مستحبّى خواندن سوره لازم نيست اگرچه آن نماز بواسطه نذر كردن واجب شده باشد، ولى در بعضى از نمازهاى مستحبى مثل نماز وحشت كه سوره مخصوصى دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار كرده باشد، بايد همان سوره را بخواند.

مسأله 996- در نماز جمعه و در نماز ظهر روز جمعه مستحب است در ركعت اول بعد از حمد، سوره جمعه، و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره منافقين بخواند، و اگر مشغول يكى از اينها شود، بنابر احتياط واجب نمى‌تواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند.

مسأله 997- اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره «قل هو الله احد» يا سوره «قل يا ايّها الكافرون» شود، نمى‌تواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند، ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روى فراموشى بجاى سوره جمعه و منافقين يكى از آن دو سروه را بخواند، مى‌تواند آن را رها كند وسوره جمعه ومنافقين را بخواند، واحتياط اين‌است كه بعد از تجاوز از نصف، سوره را رها ننمايد.

مسأله 998- اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه عمداً سوره «قل هو الله احد» يا سوره «قل يا ايّها الكافرون» بخواند، اگرچه به نصف نرسيده باشد، بنابر احتياط واجب نمى‌تواند رها كند و سوره جمعه و منافقين را بخواند.

مسأله 999- اگر در نماز، غير سوره «قل هو الله احد» و «قل يا ايّها الكافرون» سوره ديگرى بخواند، تا به نصف نرسيده مى‌تواند رها كند و سوره ديگر بخواند.

مسأله 1000- اگر مقدارى از سوره را فراموش كند، يا از روى ناچارى، مثلا بواسطه تنگى وقت‌ياجهت ديگر نشود آن را تمام نمايد، مى‌تواند آن سوره را رها كند و سوره ديگر بخواند اگرچه از دو ثلث‌هم‌گذشته‌باشد، ياسوره‌اى را كه مى‌خوانده «قل‌هوالله‌احد» يا «قل ياايّهاالكافرون» باشد.

مسأله 1001- بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند، و بر

اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : التبريزي، الميرزا جواد    الجزء : 1  صفحة : 169
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست