و اللّه العالم.
348
- اگر انسان كلمه يا كلماتى در نماز اعم از واجب يا مستحب را سهوا خوانده و بعدا متوجه اشتباه شده است نمازهايى كه خوانده چه حكمى دارد؟
بسمه تعالى
- چنانچه به اعتقاد اينكه صحيح است خوانده و بعد متوجه شده نمازهايى كه به اين صورت خوانده صحيح است و اعاده ندارد، و اللّه العالم.
349
- چنانچه تصميم بگيرد پس از حمد يك سوره مشخص (سوره اخلاص) را فقط بخواند آيا بازهم لازم است كه قبل از قرائت سوره، آن سوره مشخص (اخلاص) را قصد نمايد؟
- اگر در وقت قرائت سوره، قصد ارتكازى همان سوره را داشته باشد كافى است، و اللّه العالم.
350
- آيا در اقامه نماز رعايت قواعد تجويدى مثل احكام مدّ، استعلاء، ادغام و ... لازم است و اگر كسى رعايت نكند آيا نمازش باطل است؟
- بايد حروف و كلمات به صورت صحيح اداء شود و رعايت قواعدى كه علماء تجويد ذكر كردهاند لازم نيست، و اللّه العالم.
351
- فقهاء مىفرمايند نبايد در خواندن حمد و سوره و تسبيحات اربعه در نمازهاى ظهر و عصر جوهر صدا معلوم باشد، منظور از جوهر صدا چيست؟
- چنانچه قرائت محقق بشود و عرفا بگويند صدا ندارد در اين صورت جوهره صدا نيست، و اللّه العالم.
352
- آيا استعاذهاى كه قبل از حمد مستحب است، در نماز ظهر و عصر با صداى بلند خوانده مىشود يا آهسته؟
- بلند خواندن استعاذه مانعى ندارد، و اللّه العالم.
353
- موقع قرائت قرآن مىشود اقامه نماز كرد اعم از واجب يا مستحب؟ اگر از نوار پخش شود هم اين حكم را دارد يا خير؟
- خواندن نماز در فرض مزبور مانعى ندارد، و اللّه العالم.
354
- در حالت حيض و جنابت گفته شده است كه قرآن خواندن كراهت دارد. منظور اين