اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 2 صفحة : 432
تفريحى رايج است اشكالى دارد؟
بسمه
تعالى
-
بازى با آنها اگر از آلات قمار حساب شود جايز نيست و الّا مانعى ندارد، و همچنين
در بازى با آنها اگر شرطى در كار باشد كه اگر برد چيزى را از رفيق خود بگيرد نيز
جايز نمىباشد، و اللّه العالم.
1753
-
شرطبندى در فوتبال و امثال آن سر پول چه حكمى دارد؟
بسمه
تعالى
-
اين شرط جايز نيست، و اللّه العالم.
1754
-
اگر در جلسات و ميهمانيهايى كه در منازل دوستان دور هم جمع مىشويم، تنها براى
سرگرمى و تفريح و به عنوان يك بازى فكرى و نه به صورت شرط شرطبندى يا قمار با ورق
(پاسور) بازى كنيم، از نظر شما اين بازى چه حكمى دارد، حرام است و بايد ترك كنيم
يا اينكه اشكالى ندارد؟
بسمه
تعالى
-
بازى با آلات قمار جايز نيست اگر چه بدون برد و باخت باشد، و اللّه العالم.
1755
-
نگاه كردن به ورق (پاسور) و نشستن در مجلسى كه بدون قمار، ورق بازى مىكنند چه
حكمى دارد؟
بسمه
تعالى
-
بازى با آلات قمار حرام است و نشستن در آن مجلس چنانچه موجب ترغيب به منكر باشد
جايز نيست، و اللّه العالم.
1756
-
اگر مقلّد تشخيص دهد، ورق پاسور و بازى با آن در اجتماع ايران از ابزار قمار خارج
شده و صرفا به عنوان سرگرمى فكرى در اجتماع متداول گشته و هيچگونه حرامى اعم از
شرطبندى و ... با آن نيست، بازى با آن با در نظر گرفتن موارد ذكر شده چه صورتى
دارد؟
بسمه
تعالى
-
تا زمانى كه احراز نشده كه در هيچ بلادى از بلاد با آن قمار بازى نمىكنند، بازى
با آن گرچه بدون شرط مالى باشد جايز نيست، و اللّه العالم.
1757
-
بازى با پاسور و يا شطرنج چه حكمى دارد؟ اگر عنوان سرگرمى داشته باشد حكم آن چگونه
است؟
بسمه
تعالى
-
بازى با آلات معروفه قمار و لو بدون برد و باخت جايز نيست، و شطرنج تا مادامىكه
اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 2 صفحة : 432