اسم الکتاب : احكام شرعى بانوان المؤلف : خوئي، سيد ابوالقاسم الجزء : 1 صفحة : 301
سؤال (727) آيا دو نفرى كه خود
را فاسق مىدانند، مىتوانند شاهد در طلاق باشند؟ آيا لازم است كه فسق خود را بيان
كنند؟
خوئى
(قدس سرّه): جايز نيست كه شاهد طلاق باشند ولى لازم نيست كه اقرار و اعتراف به فسق
خود نمايند، والله العالم.
سؤال
(728) اگر شخصى را جهت اجراى صيغهى طلاق وكيل نمايند و وكيل هم در حضور عدّهاى
صيغهى طلاق را جارى سازد، ولى موكل در حال اجراء صيغهى طلاق شهود حاضر را عادل
نداند، آيا اين طلاق صحيح مىباشد؟
بسمه
تعالى: اين طلاق در صورتى صحيح است كه موكل شهود را عادل بداند، ولى در صورتى كه
شك در عدالت آنان داشته باشد، بايد عمل وكيل را حمل بر صحت نمايد، والله العالم.
سؤال
(729) آيا عادل بودن شهود در هنگام اجراء صيغهى طلاق فقط در نزد شخص طلاق دهنده و
يا وكيل او معتبر است يا اينكه عدالت مطلقاً شرط صحت طلاق مىباشد؟
خوئى
(قدس سرّه): بايد عدالت دو شاهد در نزد شخصى كه اجراء صيغهى طلاق مىكند، محرز
شود. چه آن شخص خودش صيغهى طلاق را جارى كند و يا اينكه شخص ديگرى را وكيل نمايد،
والله العالم.
سؤال
(730) اگر تنها وكيل در اجراء صيغهى طلاق دو شاهد را عادل دانسته، ولى شوهر آن دو
نفر را عادل نمىداند، آيا شوهر مىتواند به اين طلاق اكتفا نمايد و آيا در صورت
شك شوهر در عدالت دو شاهد، حكم تغييرى مىكند؟
خوئى
(قدس سرّه): بله طلاق در صورت جهل شوهر به عدالت دو شاهد صحيح مىباشد، ولى در
صورت علم به عادل نبودن دو شاهد، طلاق براى شوهر
اسم الکتاب : احكام شرعى بانوان المؤلف : خوئي، سيد ابوالقاسم الجزء : 1 صفحة : 301