فوتش بجاى نياورده باشد و يا اينكه پس از استطاعت
در اثر مسامحه و كوتاهى حج ننموده تا اينكه امكان حج برايش منتفى شود و اميدى به
انجام آن شخصا نداشته باشد؛ ولى اگر چنانچه پيش از آنكه حجّة الاسلام بر ذمّهاش
مستقر شود فوت نمايد- مانند شخصى كه در سال استطاعتش فوت كند- حجّى بر گردنش مستقر
نمىشود تا اينكه نيابت از طرف وى مشروع باشد.
مسأله
137- در حج مستحبى نيابت از اشخاص زنده و مرده جايز است و غير از مسلمان
بودن منوب عنه، شرط ديگرى ندارد و در اين جهت بين اينكه «منوب عنه» مرد باشد يا
زن، بالغ و عاقل باشد يا ديوانه و يا كودك مميّز، فرقى نيست.
شرايط
و مسائل نايب
1-
بلوغ، بنابراين حج كودك حتى اگر مميّز باشد به نيابت از ديگرى در حجة الاسلام و يا
حجهاى واجب ديگر، مجزى نيست.
البته
نيابت كودك مميّز در حج مستحبى اگر با اجازه ولى باشد صحيح است.
2-
عقل، بنابراين نايب گرفتن ديوانه مجزى نيست و فرقى نمىكند كه جنون وى دائم و يا
ادوارى باشد به شرط آنكه در مدّت ديوانگىاش انجام گيرد. البته نايب گرفتن سفيه
صحيح است.
3-
ايمان، بنابر احتياط.
4-
قدرت، يعنى نايب بتواند شخصا مناسك حج را بجاى آورد، ولى اگر در بعضى از واجبات
ناتوان باشد، نيابت چنين شخصى جايز