انجام قضا را در صبح قرار دهد و ادا را در ظهر، و
اعاده اعمال حج كه انجام داده واجب نيست.
سوم:
اين كه بعد از روز يازدهم و قبل از خروج از مكه يادش بيايد، در اين صورت واجب است
كه رمى را در خلال ايام تشريق كه از روز يازدهم تا پايان روز سيزدهم انجام دهد، و
اگر در مكه يادش بيايد، واجب است به منى برگشته و رمى كند و اگر بعد از ايام تشريق
متوجه شود و در مكه باشد، واجب است به منى مراجعت نموده و رمى را انجام دهد.
چهارم:
اين كه بعد از خروج از مكه در حالى كه راهى بلادش گرديده يادش بيايد، در اين صورت
بازگشت به منى بر او واجب نيست.
سؤال:
آيا حكم كسى كه جاهل به وجوب رمى در روز عيد است، مانند حكم ناسى و فراموش كار در
وجوب قضا در روز يازدهم است؟
جواب:
البته حكم جاهل همانند حكم ناسى است، بلكه در وجوب قضا بين اين كه از روى فراموشى
ترك كرده باشد و يا از روى جهالت و يا عذر ديگرى، فرقى نيست حتى اگر عمدى و از روى
التفات باشد.
مسأله
456- اگر حاجى حكم شرعى را بداند ولى عمدا رمى جمره را ترك كند، اگر ترك
را ادامه دهد، حجش باطل است، و اگر قبل از انقضاء حج تدارك كند، حجش صحيح است، و
در اين صورت اعاده اعمالى كه در منى انجام داده بعيد نيست كه واجب نباشد هر چند
احتياط اين است كه اعاده كند.