2-
اگر بداند كه حكم او مطابق واقع نيست و به خاطر تقيه نمىتواند مخالفت نمايد، واجب
است از آنها متابعت نموده و با آنها به عرفات برود، و بعيد نيست كه اين وقوف در
عرفات براى حج كافى باشد، هر چند احوط آن است كه سال آينده آن را اعاده كند.
3-
اگر تقيه نباشد و بدون ترس و احساس خطر و به صورت عادى مىتواند روز بعد وقوف را
به جاى آورد، احتياط واجب آن است كه- اگر مىتواند- بين وقوف با اهل سنت و وقوف
روز بعد جمع نمايد.
و اگر
نمىتواند جمع كند، با اهل سنت وقوف را انجام دهد و از باب احتياط وجوبى- در صورت
فراهم شدن شرايط- سال آينده حج را اعاده كند.
4-
اگر وقوف مخالف تقيه باشد، مبغوض است. و تقرب به خداوند با آن ممكن نيست. بنابراين
نبايد مخالف اهل سنت عمل كرد.
آداب
و مستحبات وقوف در عرفات
مسأله
439- روز عرفه، روز دعا و زارى و خضوع و خشوع در پيشگاه خداوند است. در
حديث آمده است: «انّما تعجّل الصلاة و تجمع بينهما لتفرغ نفسك للدعاء، فانّه يوم
دعا و مسألة» (نماز را سريع و يكجا بخوانيد تا وقت بيشتر براى دعا داشته باشيد،
زيرا اين روز، روز دعا است).
وقوف
در عرفات آداب و مستحباتى دارد كه به ترتيب بيان