وقوف بايد در درون مناطق محل وقوف باشد يعنى
مناطق و مكانهاى مذكور از حدود محل وقوف (موقف) شمرده مىشوند ولى جزء موقف به
حساب نمىآيند به همين جهت وقوف در خود مكانهاى مذكور جايز نيست، و فرق ندارد كه
در كوه باشد يا بيابان، هر چند بهتر است كه در دامنه كوه از سمت چپ باشد.
مسأله
434- زمان وقوف اختيارى در عرفات از زوال روز نهم ذى الحجة تا غروب همان
روز است. وقوف در تمام اين مدت واجب است، و اگر آن را ترك كند، و تنها مدت كوتاهى
را در عرفات بماند، گناه كرده است، ولى حج او درست است. البته اگر وقوف در عرفات
را حتى در مدت كوتاهى از روى عمد و توجه و يا به خاطر ندانستن حكم كه در آن معذور
نيست ترك كند، حج او باطل است.
مسأله
435- براى وقوف در عرفات نيت كامل و واضح همراه با قصد قربت و اخلاص لازم
است. و در نيت بايد مشخص كند كه وقوف مربوط به چه نوع حج است. حج تمتع است يا
افراد، واجب است يا مستحب، براى خودش هست يا براى ديگرى، و اگر از طرف كسى نايب
است اسم او را بياورد. و اگر حج مستحبى است كلمه (حجة الاسلام) لازم نيست.
اگر
در تمام اين مدت در عرفات، خواب، بيهوش و يا ديوانه باشد، وقوف در عرفات محقق
نمىشود.
مسأله
436- جايز نيست كه حاجى عمدا و از روى توجه پيش از غروب آفتاب از عرفات
كوچ كند. و اگر كوچ كرد، حج او باطل نمىشود، ولى گناه كرده و بايد يك شتر
پنجساله كفاره دهد كه در روز