مسأله
411- اگر سعى را عمدا ترك كند و بداند كه واجب است يا نداند، و با از دست
رفتن فرصت پيش از وقوف در عرفات نتواند آن را بجاى آورد، عمره و حج او باطل است.
مسأله
412- اگر به خاطر فراموشى سعى را ترك كند، هر وقت يادش آمد، بايد انجام
دهد، هر چند بعد از فراغت از اعمال حج باشد، و اگر نمىتواند خودش انجام دهد، يا
به زحمت و مشقت مىافتد، نايب بگيرد.
مسأله
413- اگر شخصى خودش نمىتواند سعى را انجام دهد، حتى سواره و يا توسط
ديگران- چنانچه گذشت- بايد نايب بگيرد.
مسأله
414- پس از طواف و نماز، تأخير انداختن سعى به مدت چند ساعت بدون اينكه
در انجام سعى سختى و مشقتى باشد، جايز است. اما با اختيار تأخير انداختن سعى تا
فردا جايز نيست. اگر عمدا و با توجه تا فردا تأخير بيندازد، سعى باطل است.
مسأله
415- اگر در سعى عمدا و با توجه و به قصد اين كه جزء سعى هست زياد كند،
مانند شوط هشتم، نهم و ... سعى باطل است.
اما
اگر شوط زيادى را به عنوان عمل جداگانه انجام دهد، هر چند به دنبال سعى باشد،
اشكال ندارد. و اگر در سعى سهوا و يا به خاطر ندانستن مسأله زياد كند، سعى باطل
نيست.
مسأله
416- اگر از روى خطا و اشتباه در سعى زياد كند، سعى درست است. و آن چه
زياد است- خود يك شوط كامل باشد يا بيشتر