طهارت
از حدث اكبر مثل جنابت، حيض و نفاس است كه موجب غسل مىشود- و حدث اصغر مثل بول و
خواب و مانند آن دو كه موجب وضو مىشود مىباشد، بنابراين اگر كسى كه حدث اكبر از
او سر زده باشد و بدون غسل طواف كند، طواف او باطل است، و همچنين اگر كسى كه حدث
اصغر از او سر زده باشد و بدون وضو طواف كند، طوافش باطل است، و در اين حكم فرق
نمىكند چه مكلف از روى عمد و علم بدون غسل و وضو طواف كند، يا از روى جهل و
فراموشى، در هر دو صورت طوافش باطل است، البته در طواف مستحبى طهارت معتبر
نمىباشد. و اگر طواف مستحبى به سبب نذر و مانند آن واجب شده باشد، بازهم طهارت در
آن معتبر نيست.
مسأله
357- چنانچه از محرم در اثناى طواف حدثى سر بزند، بنابر اقرب طوافش باطل
نمىشود. اما اگر محرم قبل از آن كه به نصف طواف برسد، حدث از روى اختيار از او سر
بزند، وظيفهاش اين است كه طواف را قطع كند و طهارت را انجام بدهد، به اين معنى كه
وضو يا غسل نمايد بعد طواف را از همان جا كه قطع نموده ادامه دهد، و طواف را تمام
نمايد، هر چند احوط و سزاوار اين است كه طواف را دوباره از اول به قصد اعم از
تكميل و استيناف شروع نمايد و آنچه را